vrijdag 6 juni 2025

Juni 2025 , week 1 : weer naar de Oostzee

 28 mei
Annelies werk vandaag nog, maar heeft in de middag geen afspraken meer. We besluiten na de lunch de auto in te pakken en naar de jachthaven in Volendam te gaan. Het werk dat er nog ligt kan vanaf de boot de komende dagen ook gedaan worden. 

Ankeren in Enkhuizen

Eind van de middag varen we uit, en zeilen naar Enkhuizen. Heerlijke omstandigheden, en om een uur of 7 liggen we voor de sluis. We kunnen meteen de kolk in, en zijn redelijk snel geschut. Om een uur of 8 laten we het anker zakken in het kommetje van de Compagnieshaven bij het Zuiderzee museum. 

Zon in de kuip, en met een G&T genieten we na van een mooie start van de trip. 

Er liggen meerdere schepen voor anker. Na ons komt nog een Franse Pogo 12.50 binnen en gaat voor anker. We zullen deze boot nog tegenkomen in het Gieselau kanaal (Duitsland) en Klintholm (DK). De eigenaar vaart met wisselende bemanning van vrienden en familie naar de Oostzee. 

29 mei
Donderdag wordt in de middag regen en harde wind voorspeld. We gaan vroeg weg uit Enkhuizen en varen met een zonnetje en weinig wind maar Makkum, onze thuishaven. 

We tanken de dieseltank vol, en spreken havenbuurman Gerard nog even. Hij ligt met zijn Arctic Myst bij de dieselpomp.  

Als we in onze eigen box liggen wordt het inderdaad regenachtig en gaat het harder waaien. Als het droger wordt gaan we nog even naar de Jumbo in het dorp voor wat laatste boodschappen, en fietsen we langs het nieuwe huis van Hannie en René. Zij gaan over een paar maanden in Makkum wonen. Leuk, dan zien we ze wat vaker. 

Naast ons in de haven meert een Zweedse tweemaster af. Ook onderweg naar Oost Zweden. 

30 mei

6bft Waddenzee
Vertrekdag. Er is de komende week geen mooi weervenster om naar de Elbe te varen. Veel wind, met een paar kleine periodes met weinig wind. 
De beste keus lijkt om vandaag te vertrekken. Nog wel veel wind op het Wad overdag, en afnemend in de nacht. Een rustige nacht op de Noordzee is altijd een plus, dus dat wordt onze keus. 
Maar die Noordzee moeten we wel eerst nog naar toe. Eind van de ochtend varen we de haven uit naar de sluis. Het is redelijk druk bij de sluis, en als we na een kwartiertje wachten in de grote sluis kunnen,  gaan een paar bruine vlootschepen voor. Dan de wachtende pleziervaart. Als we netjes op volgorde van aankomst naar de sluis varen, probeert een platbodem voor te dringen. Vanaf meerdere boten wordt duidelijk gemaakt dat dat gedrag niet wordt gewaardeerd. Hij doet een 360 en sluit achteraan. 
Op het Wad hijsen we een grootzeil met 2e rif, en zeilen naar Harlingen. Daar zijn we een uurtje voor de start van de HT roeirace. Het is dus nog redelijk rustig op het Wad. Met stroom mee varen we langs Vlieland naar de Noordzee. Noord van Vlieland is de Stortemelk nog onstuimig, en met 25kts
G&T in Cux
westenwind varen we naar open zee. Eenmaal voorbij de zandbanken kunnen we koers zetten naar het oosten, en varen we de harde wind deels dood. We hebben nog een paar uur voordat om een uur of 6 de wind afneemt en we de rest van de trip naar Cuxhaven de motor nodig hebben.

31 mei
Het wordt een rustige nacht, en tegen de middag passeren we de Jade/Weser. We hebben nog voldoende stroom mee op de Elbe om Cuxhaven te bereiken. 
De haven is niet al te vol, en het kost geen moeite om een lege box te vinden. 
Boot opruimen, G&T in de kuip. Daarna nog even naar de super voor verse boodschappen. Om 21u is de energie op, en gaat het licht uit.  

1 juni
In de ochtend zijn er wat stevige buien met onweer. We zijn blij dat we in de haven liggen, en niet op zee. Onweer op zee is nooit leuk. Later horen we van zeilers die een dag later uit Nederland zijn vertrokken dat ze buien met 30kts wind en onweer hebben gehad. 
Het is om 12 uur laagwater in Cuxhaven, en daarna moet de stroom mee lopen naar Brunsbüttel, de ingang van het Nord-Ostsee Kanal (NOK). Als we na 12u uitvaren valt dat nog tegen. Waarschijnlijk  door de stevige wind duurt de kentering langer, en zijn we al halverwege Brunsbüttel voor we stroom mee krijgen.
Er lopen wat buien achter ons langs waar wel wind uitkomt, maar voor ons geen regen. Bij Brunsbüttel liggen we 1,5 uur op de Elbe te wachten voor we geschut kunnen worden. Tegen die tijd zijn we met ca 25 jachten. Duitse pleziervaarders hebben niet echt de traditie om op volgorde van aankomst de sluis in te gaan, dus als het witte licht aangaat als teken dat de pleziervaart naar binnen kan geeft iedereen vol gas en stuift de sluis in. Wij doen het wat rustig aan, maar varen door het midden van de sluis door naar voren, en gaan dubbel bij een vriendelijke Duitse solozeiler. Prima, we zijn dan ook als eerste de sluis weer uit na het schutten. Het heeft wel tijd gekost. Er zijn jachten die nog door willen naar Rendsburg, en stevig door moeten varen om daar voor donker te zijn. Pleziervaart mag op het NOK niet varen na zonsondergang. 

Gieselau kanaal
Wij gaan niet verder dan het Gieselau kanal, en daar zijn we om half 10. Voor zonsondergang dus. Het Gieselau kanaal is een klein zijkanaal van het NOK, en een hele rustige overnachtingsplek voor pleziervaart op het NOK. Er liggen dan ook ca 20 boten aan de steiger. Wij gaan dubbel naast een Duitse Faurby, waarvan de schipper al zuinig kijkt. Langsvarende vrachtvaart in het NOK kan water wegzuigen in het kanaaltje, waardoor boten stevig heen en weer kunnen schudden. Ik geef aan dat ik extra lijnen met schokdempers naar de kant leg, en dan is het oke. Als de Franse Pogo uit Enkhuizen ook nog naast ons komt afmeren, leggen zij ook extra lijnen naar de kant. Om 4 uur in de nacht komt er inderdaad een vrachtschip op het NOK hard langs, en schudden de boten flink heen en weer op de zuiging. Wel een goed idee die extra lijnen naar de kant.  

2 juni
We hebben geen haast, en vertrekken ca half 9 weer voor de resterende 60 km NOK. Meer dan de helft van de overnachters is dan al weg. We waarschuwen de Pogo nog even dat er in de buurt een Nederlands jacht op een ondiepte is gestuit, en aanzienlijke schade op heeft gelopen. 

Om een uur of 3 zijn we bij Holtenau, en wachten we met ca 15 jachten voor we kunnen schutten. In de sluis kunnen we naast een gloednieuwe Breehorn 44 vastmaken. Altijd makkelijk om niet op de gladde vlonders te hoeven springen. Mooie Breehorn, zo te zien nergens op bespaard. 

Olympiahaven Schilksee
Na de sluis willen we naar Laboe. Het ligt wel lagerwal. Het tanken in Laboe is al een uitdaging, in ieder geval wegkomen van de lagerwal tanksteiger met grote roestige palen. Als we een ligplaats zoeken, en met de stevige lagerwal wind niet kunnen keren in de haven ben ik er klaar mee. Naar Strande, aan de overkant. Helaas, als we daar aankomen draaien en al twee jachten rond op zoek naar een plekje, alles is vol. We varen meteen door naar de Olympiahaven Schilksee. Minder sfeervol, maar wel voldoende ruimte. En op redelijke loopafstand van een grote Rewe supermarkt zodat we wat verse boodschappen kunnen halen. 

3 juni

We gaan vroeg uit Schilksee weg, met als doel Gedser (DK). Het eerste uurtje motoren we het Kieler Fjord uit, en als de wind opsteekt kunnen we zeilen. Het wordt een super mooie zeildag. Vlak water, 3 Bft wind, en Saga is in haar element. Het schiet prima op. Als we het eiland Fehmarn passeren neemt de wind toe, en steken we een 1e rif. De boot gaat er niet langzamer door. We varen te zuiden van de vaargeul, en als er voldoende ruimte is steken we over naar de Deense kant van de geul en varen langs de windparken ten zuiden van Lolland. De wind neemt af, maar wordt verwacht eind van de middag te krimpen naar West en weer toe te nemen. Te mooi om niet te gebruiken, dus we besluiten Gedser voorbij te varen en richting Klintholm te gaan, dat moet voor donker lukken. En als we het rif bij Gedser voorbij zijn, en de koers naar Klintholm havn zetten draait de wind mee. En neemt na een uurtje ook weer toe, zodat we weer een rif steken, en met ruim 7 kts naar Klintholm zeilen. Half 9 strijken we de zeilen voor de haven en zoeken een plekje. 

De middensteiger is vrijwel leeg, en we maken vast naast een Duitse zeiler. Die is zo vriendelijk te helpen met landvasten aanpakken. Helemaal goed. 

Klintholm is nog een beetje in winterslaap. Restaurants dicht. Alleen de snackbar en de Gin bar waren open, vertelt de buurman. 

4 juni

Møns Klint

Als we langs het kleine havenwinkeltje lopen voor wat verse zuivel, blijken ze pas de dag erna open te gaan. Ze zijn net aan het bevoorraden. Maar we kunnen wel wat kopen, en zijn dus de eerste klanten van het jaar!

Margot en Theo zijn met de Anak Mas ook in de buurt en komen richting Klintholm. 

Het is redelijk zonnig, en als ze aangekomen zijn gaan we met z'n 4en op de fiets naar Møns Klint. Dat is een paar kilometer fietsen maar wel met af en toe stevige stijging. 

Mooie uitzichten onderweg over het glooiende Deense landschap en over zee. Maar het mooiste uitzicht is natuurlijk bij de krijtrotsen zelf. 

We lopen door het bos boven de rotsen naar één van de grote trappen (ca 450 treden) om af te dalen naar zee. De volgende trap weer 450 treden naar boven is weer even een inspanning. Gelukkig is terug fietsen vooral heuvel af, zijn we weer snel in de haven.  

In de haven zien we de Franse Pogo 12.50 ook weer binnenlopen. We pakken de lijntjes aan, en helpen vastmaken. 

Er zijn geen restaurants open, en we eten bij Anak Mas aan boord. Margot maakt een lekkere traybake in de oven. Daar hebben we trouwens de volgende dag bij de BBQ ook nog een bijgerecht aan. We zullen de mannen waarschijnlijk nog wel vaker zien de komende periode. 

5 juni

Anak Mas bij Møns Klint

We varen samen met Anak Mas al vroeg de haven uit richting Ystad (Zweden). In de ochtend maken we foto's van elkaars boot met de krijtrotsen op de achtergrond. De wind is eerst nog flauw, maar neemt langzaam toe. DMI had voorspelt dat de wind 13u zou toenemen tot een stevige 3 bft, maar dat blijft uit. Halverwege de middag zijn we bij Ystad, en is er voldoende ruimte in de haven om twee lege plekken naast elkaar te vinden. 

BBQ

Samen met Theo span ik de zeillaten van ons nieuwe grootzeil nog wat strakker op. En drinken we een biertje. Eind van de middag is het zonnig, en kunnen we in de kuip de BBQ aansteken en eten we met z'n 4en. Heel gezellig. 

Inmiddels krijgen we de updates van Skuum, waar Emmy en Jan gebruik maken van de kleine weergaatjes om ook deze kant op te komen.  

6 juni

Onderhoud

Regen in de ochtend, en harde wind in de middag. Geen weer om de haven uit te gaan. Wel om uit te slapen, een wasje te doen, een blogje te schrijven en plannen maken voor morgen.  

En wat onderhoud aan de genua lieren samen met Theo. Dat ook.