 |
Högklint |
23 juni : Een hele mooie dag op Visby, Gotland (DK). Dus de fietsen worden weer uitgepakt, en we gaan een beetje de omgeving in.
 |
Högklint beach |
We fietsen naar Högklint, een limestone klif die bijna 50meter boven de
zee uitsteekt. Het is onderdeel van een natuurgebied, en we kunnen ook een stuk langs de kust lopen. Mooie natuur, en voor de happy few ook hele mooie recreatie huizen aan de kust met weids uitzicht! Het kiezelstrand is niet druk, en een prima plek om de meegenomen wraps op te eten.
 |
Landelijk Gotland |
 |
Saffranspannkaka |
Gotland is best landelijk en schilderachtig.
Op de terugweg komen we langs een terras waar saffranspannkaka wordt
geserveerd, een saffraanpannenkoek met dauwbramen en room. Volgens de "top10 lijstjes" een Gotlandse specialiteit. Annelies vond het heerlijk. Ik vond het maar
zozo, een beetje rijstepap in pannekoekvorm. Anyway. Geprobeerd, tick in
the box. Terug in Visby valt het weer op wat een ontzettend mooi stadje het is. We gaan nog even langs de botanische tuin en de plaatselijke super. Genoeg ontdek-je-plekje voor vandaag. Terug naar de boot voor een drankje.
 |
Visby stadsmuur |
 |
Downtown Visby |
De volgende dag had Annelies zich voorgenomen dat we de hele oude stadsmuur gingen bekijken. Fietsjes mee en gaan dus. Al snel bleek dat niet alles soepel met vouwfietsjes te berijden is. De wegen gaan some steil omhoog, en bestrating is vaak van een soort kinderkopjes. Een combinatie van fietsen, lopen en af en toe de ketting weer terug op het
kettingblad zetten. De Gazelle/Dahon fietsjes houden zich echter prima, en zijn een onmisbaar onderdeel van de mobiliteit geworden.
Eind van de dag is een prima moment om de boot los te gooien en naar Tallinn, Estland te vertrekken.
 |
Half 3 snachts... |
Om half 6 hebben we met de havenmeester afgesproken bij het tankstation. De havenmeesters blijken nl de dieselpomp te bedienen. En om 6pm gaan ze naar huis. Als we klaar zijn met tanken is het bijna 6 uur, blijven we nog even liggen om te eten. Er komt 10 over 6 nog een Deense motorboot binnen die ook diesel wil. Heb je de havenmeester gesproken? Nee dus, hoezo? Enfin, die gaan wachten tot de volgende ochtend.
Wij gaan twee nachtjes doorhalen op zee. Dan hopen we de 26e rond de middag in Tallinn te zijn. Als we langer wachten wordt het weer in de Oostzee een paar dagen wat uitdagender. Vooral de eerste nacht op zee is echt schitterend. Er staat net voldoende wind om 6-7kts door het water te gaan. Tegen middernacht wordt het donkerder, met mooie kleuren. Een een paar uur later is het alweer licht.We kunnen de hele dag doorzeilen tot we aan het eind van de dag bij de Estlandse kust aankomen. Ter hoogte van Saaremaa is de wind redelijk op en gaat de motor weer aan. De wind komt de nacht ook niet meer echt terug, dus we motoren vrolijk door tot er heel vroeg in de ochtend weer gezeild kan worden.
 |
Energy Observer op ramkoers |
Ergens in de vroege ochtend hoor ik op de VHF dat er een kabellegger aan
het werk is. Of de scheepvaart ruime afstand wil houden. Als er
'smorgens een vreemd uitziend vaartuig aankomt met een soort stellage
erop denk ik van een afstand dat het wel eens een kabellegger kan zijn.
Hij vaart extreem langzaam. Ik roep deze Energy Observer op. Geen respons. Da's wel vreemd, je verwacht van de beroepsvaart toch wel dat ze opletten. Hij komt wel recht op ons
af. Volgens zijn AIS gegevens een type "other". Tsja. We hebben wel
bakboord en zijn een zeilschip. Maar we nemen het zekere voor het onzekere,
wijken uit en gaan er ruim omheen.
Dan blijkt de
Energy Observer een vaartuig van een milieu club te zijn. Laten we maar hopen dat de bedoelingen beter zijn dan hun zeemanschap. In de loop van de middag lopen we (na 250mijl en 40 uur varen) de oude
stadshaven van Tallinn binnen. Je ligt dan mooi op korte afstand van de stad. Maar de haven is wel erg prijzig. Dat is dat wel inclusief alles en een mooie sauna, maar toch.
 |
Noblessner port onder renovatie |
 |
Strakgetrokken pandjes |
We bekijken de volgende dag ook nog de Noblessner Marina. Die zag er op internet prima uit, in een gebied waar een oud scheepswerf complex compleet wordt strakgetrokken en trendy/industrieel wordt ingericht. Er zijn al een aantal fraaie restaurants. Maar helaas, de Noblessner Port lijkt buiten gebruik, en er wordt druk gerenoveerd aan de kade. Ongetwijfeld ligt hier volgend jaar een spic&span haven met fijne horeca en mooie terrassen, maar nu even niet. Het geeft wel een beeld hoe snel de stad aan het veranderen is. Dit gebied lijkt echt erg mooi te worden met behoud van oude panden. Maar we zien ook maquettes van plannen om het gebied rond de veerboothaven te ontwikkelen. Dat ziet er uit als grote flats en kantoorgebouwen. De sfeer van Amsterdam ZuidOost.
Andere jachthavens vallen ook af (lijkt te onrustig of te ver van de stad), dus we blijven hier een paar dagen liggen.
 |
Alexander Nevski kathedraal |
 |
Kathedraal binnen |
Tallinn heeft een bewogen
geschiedenis achter de rug, en dat
zie je in het oude centrum nog terug. De Alexander Nevski-
kathedraal is wel de meest iconische blikvanger. Een schitterende kerk recht tegenover het roze (heel apart, zeg maar) Estlandse parlementsgebouw op de
Toompea Loss. Maar de hele oude binnenstad is prachtig. Van de oude stadmuur en de torens , tot de kleine straatjes met oude panden en het raadhuisplein met de
raadhuis toren. 115 treden omhoog. Dat klopte wel ongeveer.

Vanaf de toren is er natuurlijk een schitterend uitzicht over de stad. Op het raadhuisplein beneden, op de kathedraal in de verte en over de afgemeerde cruiseschepen in de haven. Dat Tallinn een geliefde bestemming is voor cruiseschepen is in de stad goed te merken. Er lopen regelmatig groepen toeristen met reisbegeleider door de stad. Om dat leuk te maken zijn de reisleiders vaak in een soort middeleeuwse klederdracht gestoken. Apart.
Nadat we de binnenstad een paar keer rondgelopen zijn, gaan we naar de
Balti Jaama Turg foodmarket. Lekker vers bereid eten aan stalletjes en een schitterende markt. We nemen iig een T-bone van een kilo mee voor op de BBQ, en hele verse aardbeien. Aan het eind van de dag komen we ook langs
Telliskivi Creative City, maar daar zijn we wel een jaar of 25 ouder dan de gemiddelde bezoeker. Misschien meer iets voor onze neven en nichten om naar toe te gaan.
Wat een geweldige stad!
 |
Controle! |
Zondag 30 juni is wat wind betreft een mooie dag om naar Helsinki te
zeilen. Dat ligt zo'n beetje aan de overkant van de Golf van Finland, en
is met 45 mijl een mooi afstandje. Als we de baai uitzijn bij Tallinn
hebben we een mooi westenwindje, en met een heel ontspannen tempo zeilen
we naar de overkant. Zowel Estland als Finland behoren tot het Schengen gebied. Wat niet wegneemt dat we even buiten de Finse eilanden controle aan boord krijgen. Paspoorten en alkohol controle. En niet hoeveel we bij ons hebben, maar blazen wat ik gedronken heb. Niks nog. En de verklaring dat de grenzen misschien wel open zijn, maar dat ze toch graag een oogje in het zeil houden. Helsinki binnenvaren is meteen tussen de rotsjes door je weg zoeken. Alles is netjes aangegeven met kardinaalbetonning en geleidelichten. Maar het zijn er veel, dus je moet je hoofd er wel een beetje bijhouden. Een foutje is snel gemaakt, en de rotsen zijn heel erg hard.
 |
Sauna with a view |
 |
Blekholmen, de NJK jachthaven |
We gaan naar de NJK haven op
Blekholmen, in Helsinki.
Een super mooie haven op een eigen eilandje. Prachtig restaurant- en
clubgebouw. En een top sauna met uitzicht op langsvarende veerboten.
Er gaat een pontje om ons naar de wal te brengen of restaurantgasten naar het eiland. En om 9 uur pm wordt een klein kanon afgeschoten als teken dat de nationale vlag op de boten binnengehaald moet worden. Nu zijn wij niet zo van de vlag etiquette, dus zo'n kanonschot is wel nodig.
Het uitzicht op de skyline van Helsinki, met een paar opvallende kathedralen is ook erg mooi. Maar dat is voor morgen. Vanmiddag blijven we op het eiland. Sauna, wijn, BBQ.
Cockpit life is good.