Donderdag ochtend staat er een zuidwest windje, mooi om naar Harlingen te gaan. Marjo en Richard komen ons nog even uitzwaaien voordat zij vertrekken voor een WVSchiphol trip naar Zeeland.
![]() |
Hemelvaart weekend en HT race |
Na een vlotte trip over IJsselmeer en de Boontjes komen we in een snel met jachten vollopende Noorderhaven in Harlingen. Het blijkt niet alleen de drukte voor een mooi Hemelvaart-zeilweekend te zijn, maar de volgende ochtend is ook de start van de HT race. Aanhangers en teams verzamelen, en steeds meer boten komen binnen met HT vlaggen. We willen nog even eten bij eetcafé Nooitgedagt, maar die is volgeboekt. Gewoon lekker aan boord eten dus.
Vrijdagochtend gaan we om 8 uur, meteen met hoogwater weg. Voor de drukte, en voordat de haven "op slot" gaat voor start van de HT race.
Er wordt een niet al te stevige westenwind voorspeld. Maar voordat we aan een relatief makkelijke voordewinds trip naar de Elbe kunnen beginnen moeten we nog even aan de wind opkruisen over het wad. Prachtig zeilweer! Volop zeilboten om ons heen. Een mooi Hollands plaatje om iedereen van een mooie zeildag op het Wad te zien genieten.
![]() |
Een relaxte overtocht van Harlingen naar de Elbe |
De M916 roept de kustwacht op, die er een patrouille schip heen stuurt. Maar niks aan de hand, de schipper blijkt gewoon niet op zijn omgeving te letten en geen VHF (aan) te hebben.
Verder gebeurt er weinig, we zien dezelfde AIS stipjes op de plotter van Nederlandse zeiljachten om ons heen. Sommige gaan wat sneller en sommige wat langzamer.

Zaterdag rond 9 uur varen we langs de boei Elbe-1. Het tij loopt al naar binnen, en het duurt niet lang voor we het tempo op zien lopen. Met 8 tot ruim 10 knopen gaan we op Cuxhaven af. Na kort scheepsoverleg besluiten we door te varen naar Brunsbüttel en achter de sluis van het Nord Ostsee Kanal (NOK) in het gemeente haventje te gaan liggen. Dat haventje is een parel. Precies goed om na de sluis in een haven vast te kunnen maken en de volgende ochtend fris gedoucht en uitgerust aan de 100km motoren door het NOK te kunnen beginnen.
Op zichzelf is een dag motoren nu niet het meest opwindende deel van de trip. Toch vervelen we ons tijdens de NOK doorvaarten ook nooit al te erg.
Daarnaast blijft de grote scheepvaart ons onderweg wel van tijd tot tijd bezig houden. Deze keer hadden we wel verschillende keren 3xrood , wat betekent dat ook de sportboten moeten wachten tot een groot schip van de andere kant voorbij is. Uurtje hier, uurtje daar. Al met al duurt het een uur of 11 voor we aan de andere kant zijn, bij de sluis van Holtenau. Van de 4 kolken is er maar 1 beschikbaar en dat betekent wachten. Er komen vanaf de Kieler Fjord nog zeeschepen binnenvaren. En wat jachten. Dat moet nog allemaal schutten. Achter ons komen nog 3 zeeschepen aangevaren die ook net als wij van het NOK het Kieler Fjord op willen.
En die moeten ook eerst aan de kant liggen en de motoren uit hebben voor we met onze zeilbootjes naar binnen kunnen.
We maken een praatje met het echtpaar van het zeiljacht voor ons en luisteren naar de marifoon. Nog even checken? Nee, de sluismeester is ons niet vergeten. Op de radio horen we het verkeer tussen sluis en zeeschepen : "Die drei Sportbooten gehen auch nog mit". Fijn. Als we de Kieler Fjord opdraaien begint het al te schemeren.

We gaan meestal naar de jachthaven van Strande als we uit het kanaal komen. Dit keer besluiten we rechtsaf naar Kiel te gaan. Maandag 3 juni belooft geen mooie dag te worden. Buien en windstoten. Misschien beter om even de stad in te gaan. Meteen een mooie gelegenheid om een Handy Reparatur te zoeken om de mobiel van Peter te laten repareren. Die viel woensdag bij het uitpakken van de auto op de grond. Gorilla glas blijkt niet tegen een kiezelsteentje bestand.
De Sporthafen Düsternbrook is maar 2 mijl weg, en met het laatste daglicht draaien we een box in.
Tijd voor een drankje in de kuip. Morgen weer een dag.