Simrishamn, 18 juni
In de vroege ochtend is de impellerpomp door Per
weer gemonteerd. Nadat ik op de iZettle een bedrag heb afgerekend dat ik meteen
weer verdrongen heb kunnen we weer op pad.
Wel een paar keer controleren, geeft Per nog mee. Als de
boel gaat lekken kan je boot zinken.
Doen we, Per. Hoe vind je het zelf? Per : Perfect. Mooi zo.
Doen we, Per. Hoe vind je het zelf? Per : Perfect. Mooi zo.
Buiten de haven kunnen de zeilen omhoog en gaan we naar… Ja,
waarheen precies? Richting Gotland, maar dat is met 180Nm wel een eindje weg.
We zien wel dus. De wind is zwak, soms even weg en dan weer terug.
Aan het eind
van de middag is Utklippan in zicht. Een rots in zee, met een voormalige
visserij vluchthaven en een vuurtoren. De vuurtoren brandt niet meer, en de
visserij vlucht niet meer. Maar het is wel een soort jachthaventje geworden,
met een havenmeester. En op het zuid-eiland een simpel (echt simpel dus)
cafeetje en een hostel.
Ik had er al wat over gelezen, en op de Facebook pagina van René
Vleut was er ook recent wat over gepost. Alleen de pilots geven ook aan dat de
diepte afnemend is. Er is geen echt onderhoud meer.
Op de FB pagina had iemand 2 dagen geleden nog een post
geplaatst hoe leuk hij het vond. Even snel contact, en even snel komt het antwoord.
Ja, de diepte is genoeg voor onze 2.10 meter diep stekende SAGA.
![]() |
Smalle ingang op Utklippan |
![]() |
SAGA op Utklippan |
Na het eten zien we een paar Duitse zeilers één van de leen-roeibootjes nemen.
Duim omhoog en liften dus. Het zuid eiland heeft de uitstraling van een Noord-Noorse
walvisjagers nederzetting. Ieder moment verwacht je Floortje Dessing te zien die
iets komt uitleggen over de achtergrond van dit stukje rots.
![]() |
Uitzicht vanaf de vuurtoren |
We beklimmen de vuurtoren, maken foto’s en turen door de
verrekijker naar de zeerobben op een rots voor het eiland. Geweldig.
We roeien terug naar de boot. Wat is dit weer een geweldige
dag!

De volgende ochtend worden we om een uur of 7 wakker. Even buiten kijken. Diepe rust nog bij de overige 8-9 zeiljachten. We maken ontbijt, douchen (aan boord, op de kant is alleen een ouderwetse plee), en om een uur of 9 zijn we klaar voor vertrek. Ook weer voorzichtig, met het kaartje van de website op de telefoon sturen we SAGA via de Oost ingang naar buiten.
Als we een uurtje op weg zijn worden we ingehaald door een grote onweers/regenbui. Dat hadden we niet besteld. Gelukkig gaat het zwaarste onweer langs ons heen.
Nadat in 2007 onze NAUTI NYMPH in Frankrijk met mede eigenaar John aan boord is getroffen door onweer weten we wat een vervelende schade dat kan aanrichten!
Als het onweer langs is, is er nog steeds weinig wind. We
motoren de Sund in tussen het Zweedse vaste land en Öland. Dit is wel wat saai. Ook als in de loop van de
middag een windje opsteekt en de motor uitgaat hebben we nog steeds weinig zin
om door te varen.
Kalmar komt in zicht. Hebben we ons nog niet echt in verdiept, maar we besluiten dat het voor vandaag genoeg is en gaan Kalmar in.
Kalmar komt in zicht. Hebben we ons nog niet echt in verdiept, maar we besluiten dat het voor vandaag genoeg is en gaan Kalmar in.
In de haven blijkt dat de jachthaven sterk is vernieuwd.
Modern sanitair, prima steigers met grote achterboeien. Als we binnenkomen zien
de een Poolse Beneteau 46 aan de kant liggen, met daarachter nog een plaatsje
langs de steiger. Prima.
Kalmar herbergt o.a. een kasteel, een oude binnenstad
en een kathedraal. Voordat het licht uitgaat lopen we nog even rond. Annelies
ziet dat de Van Gogh Alive Experience in het kasteel wordt vertoond. Een spectaculaire
tentoonstelling met 40 projectoren, theater kwaliteit geluidssysteem en
overweldigende beelden over het leven en werken van Vincent van Gogh. Die wilde ze al graag zien, en verrassend dat die nu in Kalmar wordt gedraaid. We hebben een doel
voor de volgende ochtend.
De Van Gogh Alive experience is inderdaad een beleving.
![]() |
Kalmar Slott |
![]() |
Van Gogh Alive experience |
![]() |
Annelies in de nagebouwde slaapkamer van Vincent van Gogh |
In de middag (21 juni) zijn we van plan los te gooien en ‘snachts
door te zeilen naar Gotland.
Op de site Windy.com ziet alles er prima uit, wat wind betreft. Vlak voor vertrek check ik ook nog even de Windguru.com site. Die voorziet wat stevige pieken in de windsterkte tussen 11 uur in de avond en 5 uur in de ochtend. Hmm. Moet dat? Dat is niet zo plezierig als je relaxed de nacht door wilt varen.
Op de site Windy.com ziet alles er prima uit, wat wind betreft. Vlak voor vertrek check ik ook nog even de Windguru.com site. Die voorziet wat stevige pieken in de windsterkte tussen 11 uur in de avond en 5 uur in de ochtend. Hmm. Moet dat? Dat is niet zo plezierig als je relaxed de nacht door wilt varen.
We besluiten een paar uur te gaan varen naar Borgholm op Öland, daar te overnachten en de volgende ochtend vroeg verder te gaan. Buiten Borgholm moeten we
nog even om een sperrgebied heen bij het Solliden slot. Daar is ook de zomerresidentie van de Zweedse koninklijke familie. Een gezien de Zweedse kustwacht
boten die bij het sperrgebied patrouilleren is de familie ook aanwezig.
We liggen in Borgholm nog maar net vast of de wind trekt
aan. Het is vandaag 21 juni, en bijna midsummer, dus er wordt stevig feest
gevierd. Alle steigers zijn vol, behalve de plekken die wat meer wind vangen.
Die wind vangen we dus ook. De boot ligt te schudden. We lopen het dorp nog
even rond. Heel veel jonge mensen die bij het hotel aan het indrinken zijn,
allemaal mooi gekleed en klaar voor de feestavond. Veel politie op de been om
alles netjes te laten verlopen.
Als wij op tijd de kooi ingaan vanwege ons “vroeg op plan”
horen we een propellor stevig door het water slaan. De Poolse Beneteau uit
Kalmar komt binnen. Het is aardedonker in de haven en de wind giert. De Pool
doet een paar pogingen om in het donker een fatsoenlijke plek te vinden en
kiest eieren voor zijn geld. Een lager-wal steiger met grote autobanden waar de
vissers en de kustwacht aanleggen.
Wij stonden al weer aangekleed op de steiger om de Beneteau
op te vangen maar dat is dus niet nodig, we gaan weer slapen.
Na een onrustige nacht wordt ik om 5 uur wakker. We zouden
vroeg weg. De wind is behoorlijk afgenomen maar nog nadrukkelijk aanwezig. Geen
zin om op te staan nog. Ik duik de kooi weer in. Een uurtje later moet het toch gaan gebeuren.
Met een stevig rif in het grootzeil vertrekken we uit Borgholm. Nu
eindelijk met het voornemen om echt naar Gotland te gaan.
De boot vaart lekker, en de zon gaat langzaam zijn best doen. De thermo shirts worden gewisseld voor luchtiger spul. Als we Öland aan de noordkant ronden valt de wind een beetje weg. De motor gaat aan. Een klein uurtje later is er weer wind. Snel de motor uit en zeilen omhoog. SAGA gaat er weer als een speer vandoor.
Na 12 uur varen we
Visby op Gotland binnen. Mooie, een beetje Deens aandoende panden langs de
haven. Niet zo vreemd, want Gotland is ook Deens geweest.
De boot vaart lekker, en de zon gaat langzaam zijn best doen. De thermo shirts worden gewisseld voor luchtiger spul. Als we Öland aan de noordkant ronden valt de wind een beetje weg. De motor gaat aan. Een klein uurtje later is er weer wind. Snel de motor uit en zeilen omhoog. SAGA gaat er weer als een speer vandoor.
![]() |
De jachthaven van Visby |
Op het eerste gezicht is het al een mooi plaatsje, met heel
veel terrassen en restaurants. Veel volk op de been. En zoals we in Scandinavië
wel vaker zien, veel oude Amerikaanse auto’s die door het dorp cruisen.
Ik probeer nog even netjes bij de havenmeester te melden. Maar die is dicht. 22 juni, midsummer, dus doei. Geen probleem, regelen we morgen wel.