maandag 17 juni 2019

Juni 2019 : een stukje verder Noord


Het is 17 juni, en het is een warme dag in Simrishamn, Zweden.
Omgeving Simrishamn (S)
Pardon, Zweden? Hoe zat het dan met Polen? Tsja, het is vakantie, en de plannen veranderen af en toe wat. 

Op 11 juni waren we van plan van Stralsund richting Rügen te gaan. Maar dat betekent dus vroeg opstaan, want de spoorbrug over de Strelasund draait maar een paar keer per dag. Dus ruim voor 8 uur de haven uit en voor de brug liggen. En het voelde toevallig net als een uitslaapdag, dus geen Rügen nog. 

Geeft niks, Stralsund is mooi, en we brengen de dag door in de stad. 

Dus 12 juni dan maar op tijd opstaan en naar Rügen. Het is een winderige en grauwe ochtend. Als we richting de Greifswalder Bodden kruisen hebben we aan de genua wel even genoeg. Voor ons vaart een Luffe zeiljacht met 3 kerels op leeftijd. Vol tuig op een gaan! Mooi gezicht.
Op de Greifswalder Bodden is het zicht matig. Dat is jammer, want de omgeving is mooi. We hadden bedacht om naar Gager te gaan, en klein haventje aan de oostkant van de Greifswalder Bodden.
Gager
 Als we aanleggen gebruiken we voor het eerst de Ankarolina, het ankerlint op een rol waar de Zweden bijna allemaal mee vastmaken aan de achterboei. Er staat een stevige zijwind en ik heb moeite om het relatief dunne lint goed strak aan te trekken. De boot blijft scheef aan de steiger liggen.We gooien weer los en pakken een stevige lange lijn. Daar kan ik veel meer kracht op zetten en de boot ligt veel beter. De Ankarolina gebruiken we nog wel een keer met minder zijwind.
Gager
Gager is een voormalig vissersdorp, waarvan de visserspopulatie de laatste 30 jaar gestaag geslonken is van een paar duizend, tot een paar honderd. De aangeplakte publicaties laten geen twijfel bestaan over hoe de vissersgemeenschap denkt over de oorzaak. De politiek snapt er niks van met visverboden en maatregelen. Er zijn nog wel vissers en vissersboten, en er is een rokerij. Maar het dorp lijkt een inmiddels een groot en luxe vakantiepark geworden. Mooie vakantiewoningen, en overal borden in de tuin via welke organisatie deze woning online wordt verhuurd. 
De volgende dag gaan de fietsjes eruit en gaan we richting Seedorf. Het is best druk met fietsers op het eiland. Alsof de vakantieperiode al is begonnen! Rügen heeft aan de Oostkant ook prachtige stranden. Netjes georganiseerd. Stranden voor kleren aan en kleren uit, en ook een strand voor de hond.
Voor elk wat wils
Super relaxte omgeving. Bossen, korenvelden, uitzichten over zee en de Bodden. We snappen ook wel waarom toerisme de focus is geworden nu de visserij niet voldoende toekomst perspectief levert.
Ondanks dat Rügen vanuit de DDR tijd een bewogen verleden heeft wat toerisme aangaat. Kort gezegd : wie zijn geld verdiende met toerisme werd onteigend en in een opvoedkamp gestopt om een goede “kameraad” te worden. De hotels en andere eigendommen gingen naar de Oost-duitse overheid.


Ruderfähre Baabe
Anyway, wij komen uit bij Baabe, waar we met de roeipont (Ruderfähre) naar de overkant worden geroeid. In Seedorf is de visrokerij/viswinkel de grootste attractie in dit voorseizoen. De vis die we meenemen voor het avondeten is prima.
Op Rügen staat ook 1 van de “nutteloze grote bouwwerken” : het Prora hotel uit de 2e wereldoorlog. Hitlers droom wat een 4,5 km lang hotel op had moeten leveren. 
Helaas moeten we kiezen. Daarheen fietsen, en dat is nog wel een eindje. Of een drankje op een terras aan zee. Duidelijk wat het wordt.

Al met al, Rügen  is een prima zeil/vakantie bestemming. In plaats van direct naar Polen besluiten we 14 juni eerst naar Bornholm te gaan.
De Duitsers naast ons vallen bijna van de (>40voet) boten. Sie Holländer sind verrückt ! Of we wel wisten dat dat 70mijl varen is. En dat het misschien wel gaat waaien. En dat de kans erin zit dat we misschien wel moeten opkruisen.
Naar Bornholm
Tsja, wij hebben de volgende dag een zeildag uit de folder. Wel vroeg uit de veren en om 6am weg, maar als de zon hoogte wint is het de hele dag strak blauw. Het is bezeild, en de zee is redelijk leeg. Prachtig.
De gastensteigers van de jachthaven Nørrekås bij Rønne liggen al redelijk vol. Wat Poolse jachten, veel Duitse jachten en een enkele Nederlandse vlag. Op motorjachten nog wel.
Bornholm zijn we nooit geweest en de volgende dag fietsen we naar Hasle. Mooi en bosrijk.


Hasle
Als we terugkomen neemt de wind wat toe en draait. Er komt wat onweer aan. Terwijl de lucht zwart wordt maken de Polen tegenover ons los. Wat? Die lucht gezien? En die bliksemflitsen? De mannen zijn vastberaden, we gaan! Enfin, wij maken de boot met nog een extra lijntje vast en gaan schuilen. De Deense weersite heeft het over categorie 1 weer (soort code oranje). De wind neemt inderdaad toe tot zo’n 35 knopen, met uitschieters boven de 50kts! Blij met de extra landvasten, de boot hangt schuin in de windstoten, maar ligt goed vast.
Op een boot achter ons gaat een niet strak genoeg opgerolde genua aan flarden. Zonde.
Het kan niet altijd zonnig zijn
Verder is het onweer vooral imposant en lawaaiig. Na de bui komt een Duitse Bavaria binnenvaren. Die kwamen net wat te laat om veilig de haven aan te kunnen lopen en hebben de buien op zee uit moeten rijden. Ze zijn blij dat ze binnen zijn.  Ik vraag of ze code van de douche willen hebben? Nee, licht uit en slapen, ze zijn stuk.
Op de 16e zijn we van plan om naar Polen te gaan. Er komt westenwind, en dat is een mooie gelegenheid om in 1 ruk door te gaan naar Gdansk. De Poolse marine is echter nogal actief met “restricted area’s” uitvaardigen. Voor vertrek download ik daarom nog de laatste meldingen, en het blijkt dat de hele bocht te Noorden van Gdansk tot restricted area is uitgeroepen.
Ik heb nog even contact met René Vleut (Oostzee goeroe en zeilboeken schrijver) die aangeeft dat je vaak wel vlak langs het strand mag varen bij Hel (Polen). Maar als ik de kaart raadpleeg zie ik dat dat stukken zijn met tussen de 2-3 meter water. En we hebben een 2.10m diepstekende boot. Dat is wat schraal. Van een watersport winkelier in Rønne had ik ook al gehoord dat hij vorig jaar tientallen mijlen moest omvaren van de Poolse marine. We kijken elkaar aan. Naar Zweden dan maar?
De zee is nog onrustig na enkele dagen Oostenwind, gevolgd door het noodweer van gister met harde wind uit het Noorden. En dan nu weer Westenwind. Rifje in het zeil en SAGA gaat er met 7-8 knopen vandoor. Er staat wel wat tegenstroom maar met deze snelheid is dat niet zo erg. De drukke scheepvaartroute komen we mooi doorheen tussen tankers en vrachtschepen door, en eind van de middag varen we Simrishamn binnen.
Simrishamn Sunset
Maandag sta ik vroeg op om langs te gaan bij de Volvo Penta dealer in Simrishamn. De impeller pomp lekt steeds meer, en ik vermoed dat de waterpakking lekt en vervangen moet worden. Klein onderdeel maar wel belangrijk. Zonder impellerpomp geen koeling en dus geen motor.
Per schroeft de impellerpomp los
De dealer in Simrishamn is gecertificeerd door Volvo Penta en geeft op zijn site ook aan leasure marine te servicen, maar geeft niet thuis. Ze doen alleen nog maar commerciele schepen, met name vissersboten.
Twee dorpen verderop zit wel een werkplaats, en twee telefoontjes later staat Per naast de boot. Bekend probleem, hij reviseert ca 6 van deze impellerpompen per seizoen, zegt ie. Hij bouwt de pomp uit en neemt em mee naar de werkplaats in Skillinge. Later belt ie nog even. De lagers zijn ook wat aangetast, dus hij gaat aan de gang met het reviseren van de pomp. Lagers en pakkingen. Nieuwe impeller. Moet alleen wel besteld worden. Als het goed is de 18e binnen, als het niet goed is niet. Afwachten dus maar of de pomp weer snel in de boot zit.
Rotstekeningen uit de Bronstijd

In de tussentijd  is Simrishamn en omgeving geen straf om een paar dagen te blijven. Mooi zweeds landschap, met veel rotsen. 
En die liggen er al even, als we langs de kust fietsen zien we rotstekeningen uit de Bronstijd. Afbeeldingen van een  longboat met roeiers e.d. Leuk om te zien. 
Als we aan de waterkant verkoeling zoeken blijkt het zeewater nog behoorlijk fris te zijn. Even nog niet zwemmen. 

Alleen het internet in de haven, dat zou wel wat beter kunnen. Staand op het dek kun je nog wat wifi opvangen, dat zijn we anno 2019 niet meer gewend.