28 juni : Na afscheid van de Skuum bemanning varen we richting Källö-Knippla. Dat voert langs de eilandjes Stora Dyrön en Åstol. Op Åstol zijn we wel eens geweest, maar Stora Dyrön nog niet. Dat zal even moeten wachten tot een volgende keer. We varen langs Marstrand, en richting
![]() |
Klåverön kanaal |
het nauwe kanaaltje bij Klåverön.
Het weer is nog grijs en grauw, dus hiernaast een foto van de heenweg een dag eerder. Toen was het wel zonnig ;-)
Na het kanaal kunnen we een zeil hijsen en koers zetten naar Källö-Knippla. Pak 'm beet nog een mijl of 7, dus nog even lekker om te zeilen.
![]() |
Källö-Knippla |
![]() |
Källö-Knippla |
Er wordt wat stevige wind verwacht, dus we blijven hier een dag of 2 liggen. De noordelijke helft van het eiland is natuurgebied. Er zijn keurige wandelingen uitgezet. Nieuw is dat er heel veel bankjes staan, gesponsord door lokale bevolking. Elke 30 meter staat er wel één.
Goed bedoeld, maar het had iets minder gekund. Ook is er een schaalmodel van een vuurbaken geplaatst.
Leuk om weer even op het eiland te zijn.
29 juni : Emmy & Jan hadden ons al verteld dat ook Hyppeln en Rörö aantrekkelijke eilanden zijn. Deze eilanden liggen iets ten westen van Källö-Knippla, en zijn met een veerboot met elkaar verbonden.
In de loop van de ochtend dus met de veerboot naar Hyppeln, en daar het eiland rondgelopen over de prima aangelegde en onderhouden trail.
Volgens de beschrijving ook met een kinderwagen te doen, maar dat was dan weer iets te rooskleurig. Alleen als je kind en kinderwagen af en toe op je rug neemt, zeg maar.
![]() |
Gespleten steen |
De trail loopt langs de plaatselijk bekende gespleten steen. Die zou
zijn gespleten door een blikseminslag. Geen idee of het waar is, maar de steen ziet er imposant uit.
Een andere highlight is het hoog liggende fort, tegenwoordig voorzien van een houten terras en LED spotlights voor als het donker wordt. Dat is in dit seizoen pas om een uur of 11 trouwens.
Het zwemstrand laten we met dit weer maar voor wat het is. Weer terug in het haventje is er nog tijd voor een heerlijke vissoep en een biertje in het plaatselijke restaurant. Daarna met de veerboot naar Rörö.
![]() |
Rörö zomer festival |
![]() |
's Avonds nog buiig in Källö |
Daarna met de veerboot weer terug naar SAGA, eten en de boot klaarmaken voor een vroeg vertrek naar Denemarken.
30 juni : De wekker op 3 uur en vertrek om half 4, met het eerste licht. Niet dat de wekker echt nodig was, want verderop in de haven werd een feestje gevierd. Dat was nog in volle gang om half 4, en dat was goed te horen.
Het weer was inmiddels behoorlijk gekalmeerd, en met een rustig tempo varen we tussen de eilanden door richting zee. Ter hoogte van Fotö hijsen we een zeiltje en motorzeilen de shippinglane over naar het Kattegat. Er loopt nog een coaster binnen op weg naar zijn ankerpositie. Hij kruist ons pad, dus ik roep hem met de marifoon even op om te overleggen wat hij gaat doen, en geef aan dat ik wel achterlangs kan varen. Als we uitwijken en om hem heen varen staat de stuurman op de brug om ons te bedanken voor de medewerking. Sympathiek.
De zee is nog onrustig na de harde wind van de laatste dagen. Met de relatief lichte wind valt er niet echt goed te zeilen. Alleen als de wind boven de 8-9 knopen komt is er voldoende om de zeilen vol te houden terwijl de boot door de steile golven alle kanten op gegooid wordt.
Als we om ca 12 uur onder het eiland Læsø zijn, is de gasfles leeg en moet worden gewisseld. Dat is even gehannes op de heen en weer slingerende boot.
Bij een reguliere controle van de motorruimte zie ik om ca 13u water onder de motor liggen. Oei, dat is zelden goed nieuws. Eerst opruimen en inspecteren waar het vandaan kan komen. Als ik alle huiddoorvoeren en koelwaterleidingen heb gecontroleerd, en de waterpomp en uitlaat kom ik tot de conclusie dat het daar niet door komt. Opluchting. Meest waarschijnlijk is het nog water dat ergens achter heeft gezeten na de drinkwater lekkage van een paar dagen geleden. Maar toch elke 15 minuten even een snelle check, en later elke 30 minuten. Als na een paar uur motoren er nog geen druppel water te zien is heb ik er vertrouwen in dat er niks met de motor/koeling is.
Om 7 uur in de avond varen we Grenaa (Dk) voorbij. Dat is even een beslismoment. Gaan we de haven binnen en slapen, of gaan we door. We gaan dus door, verder zuid en zeilen de nacht door.
Met het uiterst wisselvallige weer dit seizoen, moeten we een goed zeilwindow benutten om mijlen te maken. Gelukkig neemt de golfslag af nadat we Grenaa voorbij zijn en we meer in de luwte van het vasteland komen. Dan zijn de door het Skagerrak binnenkomende Noordzee golven niet meer zo sterk.
Na een hele mooie zonsondergang om een uur 10 begint de wind weer aan te trekken. Met het vlakke water onder het vasteland lopen we al snel 7,5-8 knopen met af en toe pieken van 9 knopen. Dat compenseert de tegenstroom van 1,5 knoop wel lekker, maar als we onder de luwte van het vasteland vandaan komen neemt de deining weer toe, en steken we voor de rust toch maar een rif. De voorspelling is dat de wind na 2 uur in de ochtend zal afnemen tot bijna niks, maar als we rond 12 uur Tunø voorbij zijn staat er nog steeds een 5 bft.
![]() |
Vuurtoren van Strib |
Pas in de vroege ochtend neemt de wind af, en zeilen we in alle rust Juelsminde voorbij. In de Kleine Belt hebben we de stroom mee, en in de buurt van Strib halen we de zeilen helemaal weg. De wind is inmiddels gekrompen en we zijn klaar met opkruisen.
Op de motor, met stroom mee, gaan we richting de Nyhavn van Middelfart. Er is gelukkig een geschikte box vrij.
Als de boot vastligt krijg ik (Peter) bericht van een collega dat een zeer gewaardeerd teamlid is overleden. Jonge vent. Met vrienden aan het fietsen op de Mont Ventoux, en aan een hartaanval overleden. Dat komt aan.
We gaan nog even betalen bij de haven automaat en nemen een warme douche. Tijd voor een paar uur slaap om bij te komen.
In de middag doen we boodschappen, lopen wat door het stadje, en ik zoek een kapper op. Dat laatste was wel nodig.
2 juli : we verleggen de boot van de Nyhavn in de stad naar de Middelfart Lystbådehavne, aan de zuidkant van de stad. Dat is een beter startpunt voor de volgende etappe naar Kiel.
De locatie is eigenlijk veel beter dan we dachten, vanuit de kuip hebben we mooi uitzicht over het vaarwater voor de deur. En ook het havenrestaurant is niet slecht, daar wordt ons een prima Stjerneskud geserveerd.
![]() |
Kleine Belt brug |
We lopen nog even naar de brug over de Kleine Belt en door het stadje terug.
![]() |
Vroeg in de ochtend |
3 juli : De volgende ochtend gaan we (alweer) vroeg op pad. We willen naar Strande (DE), zo'n klein 70 Nm varen. En liefst niet te laat daar zijn ivm verwachte windstoten bij buien. De komende dagen wordt zee onstabiel weer met stevige windstoten verwacht. Om 5 uur zijn we de haven uit en hijsen we de zeilen.
We maken mooie voortgang, alhoewel de op DMI voorspelde mee-stroom helaas in werkelijkheid een kleine tegenstroom is. Als we in de loop van de middag het eiland Als voorbij zijn valt de wind wat weg. We trekken het rif uit het zeil, maar een half uur laten zit het eerste rif er al weer in. De wind trekt aan tot 5 bft, en we maken op zich een mooie voortgang richting Kiele Förde. De zee is onrustig. De buien komen ook steeds dichterbij en het wordt tijd om een 2e rif in het grootzeil te zetten. Dat was dan ook niks te vroeg, want de wind trekt aan tot 6 bft met uitschieters 7. De laatste paar uur naar Strande is dus stevig door de golven stampen. Als we het fjord indraaien varen de werkschepen uit het NOK ons nog wat in de weg, voordat we koers naar de haveningang kunnen zetten. Om een uur of 4-5 in de middag draaien we de haven binnen en gaan op zoek naar een plekje. Die lijkt er niet te zijn, alle lege boxen hebben rode bordjes. In de haven staat nog een 4 bft, dus een box met de kop in de wind wordt wel gewaardeerd.
Annelies belt de havenmeester, die heeft ons al zien zoeken. Hij neemt op met sechshundert dreizehn.
Annelies reageert verbaasd, dus de havenmeester legt uit dat hij ons gezien heeft, en dat we box 613 kunnen nemen. Als we de box invaren pakt een overbuurman een landvast aan. Prima, als de boot goed vast ligt en de ligplaats betaald is, zetten we snel de cockpit tent op. En meteen barst de bui weer los. Geen zin meer om naar het douchegebouw te lopen, dus we douchen aan boord van Saga. Is de badkamer ook weer lekker schoongespoeld.
![]() |
Uitstapje |
Tussen de jachthaven in het Kiele Förde vaart een veerboot heen en weer, en die hebben we nog nooit gebruikt. Na ontbijt en koffie dus naar de halte in de haven. Mooi op tijd komt de WIK aanvaren.
Het is een uurtje zigzaggen door het fjord van haven naar haven, dan sta je in centrum Kiel.
Het weer is wisselvallig, bewolkt, dreigende bui en toch ook strakblauwe lucht met een zonnetje.
![]() |
Sidewalk Asian Streetfood |
Ook deze keer stelt het niet teleur, de Knusprige Ente in mangosaus en de Reisbandnudelsuppe waren top!
Buslijn 13 terug naar Strande stopt zo'n beetje voor de deur, dus dat is ook makkelijk.
5 juli : Echt een luie dag aan boord. Wel even naar de Rewe gelopen in Schilksee, en op de weg terug een stortbui meegepakt. Er ging al een klein wasje te drogen, de natte jeans kunnen erbij.
Verder diesel en water bunkeren, lekkere lunch aan boord.
En voorzichtig plannen maken om morgen het NOK in te gaan, waarschijnlijk naar Rendsburg. Daarna door naar Cux en dinsdag/woensdag (?) naar huis. Misschien, want het weerbericht is elke paar uur weer anders.