zondag 14 juli 2024

Juli 2024 : terug door de Duitse Bocht

Zaterdag 6 Juli : vandaag willen we een stukje door het Nord-Ostsee-Kanal (NOK). Niet verder dan Rendsburg, we hebben nog geen haast. Uit de weerberichten blijkt wel dat het in de ochtend rustig weer is, en in de loop van de dag een sterke (tegen)wind op gaat steken. 

We gaan dus maar gewoon vroeg weg. Heel vroeg, al om 5 uur varen we de haven van Strande uit. Achter ons zien we de zon opkomen. Als we de Kieler Förde invaren zien we 2 zeeschepen richting NOK gaan, en verder op zee nog één. Dat is gunstig, dan kunnen we wellicht mee schutten het NOK op. Annelies is alvast bezig met de online betaling van het NOK. Als we bij de sluis in Holtenau aankomen zijn de eerste twee schepen al in de sluiskamer, en is de deur dicht. Een Pools jacht ligt ook te wachten en mocht niet mee. Maar het derde zeeschip is er ook bijna. De sluismeester laat ons over de marifoon weten dat als dat schip in de sluis vastligt, wij mee mogen. 

Brand geweest bij Lürssen 

Ook het schutten gaat snel, en voor zeven uur varen we al op het NOK. Het is maar een paar uurtjes varen voor we de Lürssen shipyard zien opdoemen. Bij deze superjachten bouwer is een paar dagen geleden een loods afgebrand, inclusief een vrijwel afgebouwd jacht van ca $250 miljoen. Die Saudische prins zal wat langer met zijn oude boot moeten doorvaren. 

Myrte


Terwijl we langs Lürssen varen zien we een zeeschip ons tegemoet komen met een bekende naam: de Myrte, waar zeilvriend Jan een aandeel in heeft. 

Rendsburg

Inmiddels zijn we bij de Ober-Eider aangekomen. Aan het eind daarvan is de jachthaven van de Regatta Verein Rendsburg. Om 10 uur liggen we afgemeerd in de haven. In de middag lopen we nog even door het stadscentrum, en halen verse groente op de zaterdagsmarkt, en lekkere broodjes bij de bakker. Die bakker is zo populair dat er constant een rij mensen staat te wachten. 

NOK

Zondag 7 juli : het ziet er naar uit dat maandagavond een window ontstaat om door de Duitse Bocht naar Vlieland te varen. Vandaag verder naar Cuxhaven dus. Om ca 9 uur vertrekken we, dan kunnen we zonder haast om een uur of 4 bij de sluis in Brunsbüttel zijn. Het schutten in de sluis daar wil soms lang duren, dus dat laat voldoende ruimte om het tij op de Elbe te halen, met sterke meestroom naar Cuxhaven.

Cuxhaven
We zijn echter al om half 4 bij de sluis, terwijl op dat moment 5 jachten uit het haventje van Brunsbüttel komen en direct de sluis ingaan. Wij kunnen nog mee, en achter ons gaan de sluisdeuren dicht. Om een uur of 4 worden we dus al de Elbe opgeschut. Eigenlijk wat te vroeg, het tij is nog niet gekenterd. 

Als we de Elbe afmotoren komt er een fikse bui opzetten. De wind neemt even toe tot 35 knopen, pieken van 8 bft dus. Gelukkig duurt dat niet heel lang, en hebben we ook al snel de stroom mee. Om een uur of 7 liggen we in een box. 


Maandag 8 juli: Het weerbeeld is niet echt veranderd. Er komt eind van de dag een kentering van de wind, die komt dan zwak uit het Oosten. Dinsdagochtend iets sterkere oostenwind, en eind van de dinsdag kans op onweer in Nederland. Die kans op onweer verslechtert naar een Code Geel waarschuwing van het KNMI. Dan moeten we dus wel binnen zijn op Vlieland. 

Vanwege die vooruitzichten gaan we wel meteen bij de kentering van het tij op de Elbe weg, om 4 uur 's middags. 

Dinsdag 9 juli : De motor staat het hele trip naar Vlieland bij. In het begin hebben we geen wind, en later een beetje, we hebben wel steeds de motor nodig om voldoende voortgang te houden. Naarmate we dichter bij Vlieland komen worden de KNMI waarschuwingen dreigender. Code Oranje, en kans op zware windstoten, hagelstenen 2-4cm en zware onweersbuien. Pfoe. 

Om een uur of drie zijn we bij de Zuider Stortemelk, en draaien we het Wad op. 

Veilig in de haven, prima plek

Op het Wad nog wel stroom tegen, we gaan dus niet zo snel.
Dat terwijl er ook veel vakantievierders op de Vliestroom richting Vlieland en Terschelling varen. Het zal dus druk worden in de haven. We bellen met de havenmeester om door te geven dat we van zee komen en een rustige plek zullen waarderen. Als we om een uur of 5 de haven invaren(inmiddels dubbel rood) lijkt die vol. De havenmeester in zijn rubberboot wijst ons een box aan de eerste steiger toe. Dat is mazzel, super plek. 

Tijd voor G&T en borrelhapjes en wat eten. Daarna de kuiptent op omdat de regenbuien dichterbij komen. Maar als de eerste druppels vallen om 8 uur zijn we moe. Na 27 uur varen is het tijd om bij te slapen. Geen idee of het nog heeft ge-onweerd. 

Woensdag 10 juli : Fijn om een dagje op Vlieland te zijn. Vanuit de kuip hebben we een mooi uitzicht op alles wat de haven in en uitgaat. En wat er misgaat, zoals een charterschip Windbruid die met motorstoring door de KNRM wordt binnengesleept, maar ook kleinere schepen. Dat gaat allemaal heel beheerst en professioneel. 

Vlieland jachthaven

In de middag gaan we naar het dorp, en klimmen de heuvel op naar de vuurtoren. 



Inmiddels wordt in de haven het podium en een groot scherm opgebouwd. Vanavond eerst een optreden van het Orkest Koninklijke Luchtmacht, gevolgd door de halve finale voetbal Nederland-Engeland. 
KLu orkest en voetbalscherm op Vlie
Het orkest geeft een mooie show, met een selectie van verzoeknummers. En als om 9 uur de voetballers op het scherm verschijnen wordt natuurlijk het Wilhelmus gespeeld. 
Helaas zal Nederland verliezen, en gaat Engeland door naar de finale. 

Donderdag 11 juli gaan we eind van de ochtend de haven uit. Terug naar het IJsselmeer. Heerlijke omstandigheden, en met licht gereefde zeilen vliegen we over de Vliestroom en de Blauwe Slenk. We zijn dan ook te vroeg bij Harlingen, en op de Boontjes staat nog tegenstroom. Geeft niets, we hebben voldoende snelheid. 
Wachtende jachten bij Kornwerd

Als we bij de sluis bij Kornwerd aankomen is duidelijk dat de snelheid er daar niet in zit. Er is wat beroepsvaart, en op de marifoon horen we de sluismeester van de Lorentzsluis klagen over de zomerdrukte met jachtjes. Hij zal blij zijn als het seizoen weer voorbij is. 
Uiteindelijk zal het 2,5 uur duren voor we door de sluis zijn. Een beetje tegen onze gewoonte in hebben we de eerste brugopening voor jachten ook laten gaan. Geen zin in het gebruikelijke dringen van de boten die het laatste aankomen. Een kwartier later kunnen we met de laatste 10 boten door de brug, en even later ook in de grote sluis naar het IJsselmeer. 

We hebben nog geen zin om de haven in te gaan, en gooien het anker uit in de ankerplaats ten oosten van de sluis. 
Nog een laatste nachtje voor anker. 

Vrijdag 12 juli : De volgende ochtend varen we naar de jachthaven. 
Alvast een beetje de boot opruimen, voor we zaterdag terug naar huis rijden. 

Deze vakantiereis was door de wisselende weersomstandigheden misschien we de meest complexe wat vaarplanning betreft.. Maar door goed plannen en weer-windows te gebruiken hebben we wel in 3,5 week heen en weer naar de Zweedse westkust kunnen varen. 
Weer een schitterende reis om op terug te kijken.