Zaterdag 6 Juli : vandaag willen we een stukje door het Nord-Ostsee-Kanal (NOK). Niet verder dan Rendsburg, we hebben nog geen haast. Uit de weerberichten blijkt wel dat het in de ochtend rustig weer is, en in de loop van de dag een sterke (tegen)wind op gaat steken.
We gaan dus maar gewoon vroeg weg. Heel vroeg, al om 5 uur varen we de haven van Strande uit. Achter ons zien we de zon opkomen. Als we de Kieler Förde invaren zien we 2 zeeschepen richting NOK gaan, en verder op zee nog één. Dat is gunstig, dan kunnen we wellicht mee schutten het NOK op. Annelies is alvast bezig met de online betaling van het NOK. Als we bij de sluis in Holtenau aankomen zijn de eerste twee schepen al in de sluiskamer, en is de deur dicht. Een Pools jacht ligt ook te wachten en mocht niet mee. Maar het derde zeeschip is er ook bijna. De sluismeester laat ons over de marifoon weten dat als dat schip in de sluis vastligt, wij mee mogen.
![]() |
Brand geweest bij Lürssen |
Ook het schutten gaat snel, en voor zeven uur varen we al op het NOK. Het is maar een paar uurtjes varen voor we de Lürssen shipyard zien opdoemen. Bij deze superjachten bouwer is een paar dagen geleden een loods afgebrand, inclusief een vrijwel afgebouwd jacht van ca $250 miljoen. Die Saudische prins zal wat langer met zijn oude boot moeten doorvaren.
![]() |
Myrte |
Terwijl we langs Lürssen varen zien we een zeeschip ons tegemoet komen met een bekende naam: de Myrte, waar zeilvriend Jan een aandeel in heeft.
![]() |
Rendsburg |
Inmiddels zijn we bij de Ober-Eider aangekomen. Aan het eind daarvan is de jachthaven van de Regatta Verein Rendsburg. Om 10 uur liggen we afgemeerd in de haven. In de middag lopen we nog even door het stadscentrum, en halen verse groente op de zaterdagsmarkt, en lekkere broodjes bij de bakker. Die bakker is zo populair dat er constant een rij mensen staat te wachten.
![]() |
NOK |
Zondag 7 juli : het ziet er naar uit dat maandagavond een window ontstaat om door de Duitse Bocht naar Vlieland te varen. Vandaag verder naar Cuxhaven dus. Om ca 9 uur vertrekken we, dan kunnen we zonder haast om een uur of 4 bij de sluis in Brunsbüttel zijn. Het schutten in de sluis daar wil soms lang duren, dus dat laat voldoende ruimte om het tij op de Elbe te halen, met sterke meestroom naar Cuxhaven.
![]() |
Cuxhaven |
Als we de Elbe afmotoren komt er een fikse bui opzetten. De wind neemt even toe tot 35 knopen, pieken van 8 bft dus. Gelukkig duurt dat niet heel lang, en hebben we ook al snel de stroom mee. Om een uur of 7 liggen we in een box.
Maandag 8 juli: Het weerbeeld is niet echt veranderd. Er komt eind van de dag een kentering van de wind, die komt dan zwak uit het Oosten. Dinsdagochtend iets sterkere oostenwind, en eind van de dinsdag kans op onweer in Nederland. Die kans op onweer verslechtert naar een Code Geel waarschuwing van het KNMI. Dan moeten we dus wel binnen zijn op Vlieland.
Vanwege die vooruitzichten gaan we wel meteen bij de kentering van het tij op de Elbe weg, om 4 uur 's middags.
Dinsdag 9 juli : De motor staat het hele trip naar Vlieland bij. In het begin hebben we geen wind, en later een beetje, we hebben wel steeds de motor nodig om voldoende voortgang te houden. Naarmate we dichter bij Vlieland komen worden de KNMI waarschuwingen dreigender. Code Oranje, en kans op zware windstoten, hagelstenen 2-4cm en zware onweersbuien. Pfoe.
Om een uur of drie zijn we bij de Zuider Stortemelk, en draaien we het Wad op.
![]() |
Veilig in de haven, prima plek |
Op het Wad nog wel stroom tegen, we gaan dus niet zo snel.
Dat terwijl er ook veel vakantievierders op de Vliestroom richting Vlieland en Terschelling varen. Het zal dus druk worden in de haven. We bellen met de havenmeester om door te geven dat we van zee komen en een rustige plek zullen waarderen. Als we om een uur of 5 de haven invaren(inmiddels dubbel rood) lijkt die vol. De havenmeester in zijn rubberboot wijst ons een box aan de eerste steiger toe. Dat is mazzel, super plek.
Tijd voor G&T en borrelhapjes en wat eten. Daarna de kuiptent op omdat de regenbuien dichterbij komen. Maar als de eerste druppels vallen om 8 uur zijn we moe. Na 27 uur varen is het tijd om bij te slapen. Geen idee of het nog heeft ge-onweerd.
Woensdag 10 juli : Fijn om een dagje op Vlieland te zijn. Vanuit de kuip hebben we een mooi uitzicht op alles wat de haven in en uitgaat. En wat er misgaat, zoals een charterschip Windbruid die met motorstoring door de KNRM wordt binnengesleept, maar ook kleinere schepen. Dat gaat allemaal heel beheerst en professioneel.
![]() |
Vlieland jachthaven |
In de middag gaan we naar het dorp, en klimmen de heuvel op naar de vuurtoren.

Inmiddels wordt in de haven het podium en een groot scherm opgebouwd. Vanavond eerst een optreden van het Orkest Koninklijke Luchtmacht, gevolgd door de halve finale voetbal Nederland-Engeland.
![]() |
KLu orkest en voetbalscherm op Vlie |
![]() |
Wachtende jachten bij Kornwerd |
Als we bij de sluis bij Kornwerd aankomen is duidelijk dat de snelheid er daar niet in zit. Er is wat beroepsvaart, en op de marifoon horen we de sluismeester van de Lorentzsluis klagen over de zomerdrukte met jachtjes. Hij zal blij zijn als het seizoen weer voorbij is.