20 juni 2024, we vertrekken vroeg uit Strande. Bij het wegvaren realiseren we ons dat het best handig was geweest als we gisteren bij binnenkomst even diesel hadden getankt. We hebben nog geen lege tank, maar er is wel wat diesel doorheen gegaan op de Noorzee en NOK. Nu is het nog te vroeg, het tankstation in de haven is gesloten.
 |
Lyø ankerbaai |
Als we de baai uit zijn staat er een prettig windje en kunnen we zeilen. De meest directe koers voert door een militair oefengebiedje, dat met gele tonnen is gemarkeerd. Ik wil een stukje afsnijden, maar als een Duits marineschip onze kant op vaart bedenken we ons. Netjes om het gebiedje heen. Verderop is een schip bezig met duikoperaties. Dat blijkt de Triton, van de Duitse tak van Sea Shepherd. Ze roepen ons op met de vraag of we er ruim omheen willen: "copy that".
Na een mooi ochtendje zeilen is de wind weer op, en koersen we op Lyø aan. Aan de westkant van de baai is een DT ankerboei vrij, en maken we de boot vast. Het eiland hebben we al eens bezocht, dus de rest van de middag kunnen we luieren en eind van de middag kan de BBQ aan: prima.! We genieten van een prachtige zonsondergang. Hoe lang die zonsondergang duurt, dat weten we eigenlijk niet.
21 juni : we gaan verder, eerst richting Årøsund, en daarna Middelfart. In Årøsund willen we diesel tanken en de nieuwe boot van Jaco en Madeleine even zien (Xola, een X-46) . De Xola bekijken lukt. Diesel tanken niet. De credit- en de debet cards worden niet geaccepteerd. Volgens de provider van het tanksysteem ligt het aan de creditcard en volgens Mastercard ligt het aan de pomp. Het zal wel. Na een uurtje gaan we verder. Inmiddels waait het lekker, en kunnen we opkruisen naar Middelfart Nyhavn. Beetje tempo, want er worden eind van de middag stortbuien verwacht. Mooie zeiltocht, en pas als we de lystbådehavn Middelfart passeren komen we in de luwte en halen we het zeil weg. We gaan nog even verder naar de stadshaven. Als we in de haven liggen en snel de tent opzetten komt het niet veel later met bakken uit de lucht.
22 juni :
Ook vandaag wordt veel regen verwacht, dus we blijven een
dagje liggen in Middelfart. We liggen aan de buitenkant van de haven met uitzicht op de bruggen over de Kleine Belt. De supermarkt is om de hoek, dus we kunnen de scheepsvoorraad bijvullen.
En 's middags is het droog genoeg om wat door het plaatsje te lopen.
Nadat we Middelfart weer eens bekeken hebben, de plaatselijke koopgoot doorgelopen zijn, en we de moderne lystbådehavn aan de zuidzijde van de stad hebben bekeken, heeft Lies nog een bezoek gebracht aan het keramiek museum; Clay. Dat bleek ook erg de moeite waard.
Het gebouw is niet groot, en ziet er uit als een zuid-afrikaanse wine estate. Maar er blijkt een heel stuk onder de grond te zitten. En verrassend kom je in het cafe, met een prachtig uitzicht over het water, weer boven in een ander pand.
23 juni :
Het is toch wel fijn om de dieseltank weer eens te vullen, en dus gaan we iets eerder weg uit Middelfart zodat we in Fredericia kunnen gaan tanken. Maar helaas, ook die doet het niet. Om een uur of 8 komt de havenmeester aan, en bevestigt dat de pomp het gisteren ook al niet deed.
Gelukkig is er 350m verderop een tankstation, dus met een karretje van de haven en onze jerrycans loop ik 2 keer heen en weer om 80L diesel bij te vullen.
Daarna snel Noordwaards, richting
Tunø . Mooi klein eilandje waar ik begin mei met Jan nog even was met de Skuum.
Het eerste deel van de tocht hebben we mooi zeilwindje, daarna ging langzaam de vaart eruit. De laatste mijlen gaat de motor weer bij. De haven is nog steeds niet erg druk. Dat zal over een maandje anders zijn. Het is een erg populair eiland.
Met de fietsjes doen we een rondje eiland. Eerst langs het dorp Tunø By, met de vuurtoren/kerktoren.

Fles wijn en een kaasje mee, en op het strand doen we een bescheiden apero.
Na het eten loopt een Duitse medezeiler iedereen op te roepen om naar de Sankt Hans viering op het strand te komen. Niet veel meer dan een groot vuur, en bring your own wijn.
We lopen terug langs de natuurcamping. Die ziet er heel leuk uit, met kriskras geplaatste tentjes en uitzicht op zee. Je zou er bijna van willen gaan kamperen.
24 juni : het plan is om naar Grenaa te gaan, en dan richting Anholt. Maar onderweg besluiten we toch richting Læsø Vesterø Havn te gaan ivm meer stroom mee. Maar gaandeweg verandert ook dat plan en varen we richting Østerby omdat dat dichter bij Zweden ligt.
Om uiteindelijk tot de conclusie te komen dat we net zo goed door kunnen varen naar Zweden. Dat is maar een mijl of 11 verder dan naar Læsø.
25 juni : Na een nachtje rustig doormotoren over een vlakke zee lopen we een uurtje voor zonsopgang de Zweedse westkust aan. Echt heel bijzonder dat het bijna niet donker is geweest.
We willen het anker laten zakken bij Kungsö. Dat is zo'n beetje het zuidelijkste deel van de scheren. Het water is zo vlak dat de radar in het halfdonker de vlaggetjes van de visnetten goed kan onderscheiden.

Als we vlak bij de ankerbaai zijn zien we een paar zeehonden spelen, en met de staart hard op het wateroppervlak slaan. Heel apart.
Bij de baai laten we het anker zakken, en zijn we op tijd op de zon op te zien komen. Mooi moment voor een G&T en toastjes haring! Daarna een paar uur slaap inhalen.
Kungsö is een populaire baai, en dat is te merken. In de middag komen er steeds meer motorboten en zeilboten voor anker en met de punt aan de rots. Kleinere bootjes liggen vlak voor het strandje. Wij pompen de kano op om naar de kant te gaan. Even de heuvel opklimmen en van het het uitzicht genieten.
 |
Kungsö |
Na een uurtje of 2 peddelen we weer terug naar de boot. Prima weer voor een BBQ. De zon heeft veel kracht, en dat is ook te merken aan de accu's. Het kleine 100Wh solarpanel ligt op de giek, en kan de accu's vol houden.
26 juni : we willen op tijd anker op en tussen de eilandjes door richting Marstrand. Als het anker boven water komt blijken we een grote steen te hebben gevangen tussen de vloeien. Die is te groot om eruit te duwen vanaf het dek. Annelies gaat het water in (brrr, best fris zo vroeg in de ochtend) en bevestigt een lijntje aan de voorkant van het anker. Vanaf de boeg trek ik met dat lijntje de punt van het anker omhoog en de kei plonst weer terug in het water. We kunnen verder. We passeren Vrångö en Donsö en daarna de vaargeul voor het vrachtverkeer richting Gothenburg. Er is weinig vrachtverkeer, en we gaan richting Källö-Knippla om boodschappen te doen. De bedoeling is dat we de volgende dag Emmy & Jan met de Skuum gaan ontmoeten, en een gezamenlijke BBQ houden. De koelkast moet weer wat aangevuld dus.
Als we Björkö haven aan stuurboord zien liggen besluiten we even aan te lopen om te zien of we daar kunnen bijtanken en naar de super. Dat tanken lukt prima, en we gooien wee een liter of 50 diesel in de tank, maar we kunnen niet blijven liggen voor de boodschappen. Even een eiland verderop dus, naar de Coop op Källö-Knippla. Nadat we de boodschappen ook aan boord hebben zetten we koers naar Högö. Dat is een baai waar de Zweedse watersport vereniging SXK (waar we lid van zijn) 4 ankerboeien heeft uitgelegd. Maar als we aankomen zijn die 4 allemaal al bezet, en liggen er ook boten voor anker. We kiezen een plekje uit om het anker te laten zakken, maar vanaf 4 Zweedse zeilboten die voor anker liggen wordt er geroepen. Geen idee wat ze willen, dus we trekken het anker nog even omhoog en varen terug. Het blijkt dat ze ervan uitgingen dat we wilden wachten op het vertrek van 1 van hen, en ze wilden kwijt dat er al een boot op een boei lag te wachten. Mooi is dat, ze voelden zich "boeienkoning".
 |
Högö |
Nadat we verteld hebben dat we wel lid zijn van de SXK, maar gewoon voor anker wilden gaan zijn ze gerustgesteld. En gaan wij verderop voor anker.
Vanaf Källö-Knippla hebben we de motor aangehad, en daardoor niet gehoord dat de drinkwaterpomp bleef lopen. Er blijkt een verbinding van de drinkwaterleiding los te zijn geraakt. De tank is daardoor leeggestroomd en er ligt ruim 100 liter water in de bilge. Dat eerst maar eruit scheppen en het lek fixen. Na een half uurtje is dat ook gedaan. We hebben nog flessen water aan boord voor de koffie, dus morgen kijken we wel waar we de tank weer vol kunnen doen. We liggen in een mooie baai tenslotte.
We pompen de kano weer op en gaan naar de kant. Op het eiland lopen her en der schapen rond die zich weinig aantrekken van de bezoekers. De baai is mooi beschut, en we liggen lekker rustig. Natuurlijk wordt eind van de dag de BBQ weer opgestookt. De afwas doen we vandaag met zeewater.
 |
Skuum ook gearriveerd
|
27 juni :
Eerst maar naar Marstrand om water te bunkeren. Boot aan de steiger op een vrije plek, en waterslang erin. En kijken bij de leidingen of alles weer waterdicht zit...
Dat gaat goed, en binnen een half uurtje zijn we weer op pad.
Emmy en Jan hebben een ankerplek voorgesteld ten zuiden van Tjörn bij de eilandjes Skutholmen en Klåvholmen. Ook daar zijn SXK boeien maar die waren bij aankomst bezet. Dus anker uit Noord van Klåvholmen. Na een paar uur komt ook Skuum aanvaren, vanaf de Noordkant van Orust.
De weerberichten geven inmiddels aan dat er tussen 1 en 3 uur in de nacht windstoten van max 32 kts worden verwacht. Gelukkig wordt dat later bijgesteld tot 26 kts max, maar ook best veel.

Eerst tijd voor de gezamenlijke BBQ op Skuum. Jan haalt ons op met de rubberboot. Super gezellig om weer gezamelijk aan de maaltijd te gaan. In 2022 hebben we met (de vorige) Skuum weken met elkaar opgevaren in de Hoge Kust, en bijna elke avond gezamenlijk geBBQed. Oude tijden herleven dus weer even voor een avondje. De BBQ en de salade's zijn top, en de avond is veel te snel voorbij.

We bespreken nog even de weer (en vooral wind) berichten, en zowel op de Skuum als Saga gaan nog een paar meter extra ankerketting eruit. Voor de zekerheid.
Inmiddels is ook de Nederlandse Najad 391 Eaumega achter ons voor anker gegaan.
Drie Nederlandse zeilboten, allemaal gebouwd in de Orust omgeving, en dus alledrie bijna "thuis".
Als Jan ons met de rubberboot naar Saga terug brengt spreken we de bemanning van de Eaumega nog even. Zijn gaan nog verder
Noordwaards.
28 juni : Om half 1 worden we wakker van de toegenomen wind. Op de radarbeelden van DMI zien we dat de herfstigste onweersbuien door het kattegat trekken, en ons missen. De windstoten komen tot ca 20 kts, en als om 2 uur de grote regenbuien langs komen neemt de wind af. Einde ankerwacht en slapen dus. De boten zijn allemaal goed achter het anker blijven liggen.
Na het ontbijt gaan we ankerop, en varen nog even langs Skuum. Wij gaan richting Källö-Knippla om daar de komende 2 dagen slechter weer door te brengen, en de Skuum besluit later naar Åstol te varen.