woensdag 8 juni 2022

Juni 2022 : Naar de Oostzee

Klaar met werk, althans voor even. We gaan op weg. 

Hemelvaartsdag (26 Mei) varen we weg uit thuishaven Volendam. Er is een mooie westenwind voorspeld waarmee we vlot naar zusterhaven Makkum Marina kunnen varen. 

En daar blijven we een paar dagen, want het weekend is het "stevig weer" en niet echt comfortabel om de Noordzee op te gaan. 

Weekend verwaaid in Makkum

Heel relaxed dus, en we krijgen in de haven van Makkum nog bezoek van Madeleine en Jaco, die inmiddels in Friesland wonen en van Ellen en Martin, die na jaren wereldzeilen nu de boot verkocht hebben en ook in Friesland wonen. De trek uit de Randstad naar o.a. Friesland is merkbaar.

Makkumer Súdwaard

En we ontdekken de natuurgebiedjes in de buurt. Zoals de Makkumer Súdwaard. Het is wel broedgebied, dus we kunnen niet overal wandelen. Wel naar de vogelhut bij Piaam. Mooie wandeling.

Maandag 30 Mei is de wind geluwd en gaan we vroeg weg richting Noordzee. We zorgen er nog wel voor dat de dieseltank nog even vol getankt is, want het ziet er naar uit dat het nu wel héél rustig weer gaat worden. En dat komt ook uit. Op het Wad kunnen we nog zeilen, maar op de Noordzee gaat de motor aan, en die gaat tot Brunsbüttel ook niet meer uit. Soms gaat een voorzeil erbij als er even iets wind staat. 

Best koud nog op zee

Maar count your blessings, een nacht op de motor is een nacht zonder storm, en we komen dus best relaxed dinsdagochtend de Elbe op varen. Mooi op tijd (10uur) langs de Elbe-1 boei om de volle stroom op de Elbe mee te hebben. Zoals altijd duren die laatste uren op de Elbe veel te lang, en ca 4 uur in de middag zijn we dan ook blij dat we bij de sluis zijn. 

Brunsbüttel haventje

Deze keer zit het mee, en na ca 10min wachten kunnen we al de sluis in. Dat is ook wel eens anders. 

Klaar voor vandaag, na de sluis linksaf en het gemeente haventje van Brunsbüttel in. Als voorproefje op de Oostzee vastmaken aan een achterboei. 

Een G&T, douchen, eten en slapen. 

1 juni : De volgende ochtend geen wekker gezet, dus niet al te vroeg worden we wakker. Het is rustig weer, dus aankleden, boot los en het NordOstsee Kanal (NOK) op. Het doel is om vandaag het hele NOK uit te varen, en na de sluis in Holtenau voor anker te gaan in de Plüschowhaven.

Het kanaal motoren we zonder veel problemen door. Of het moet zijn dat de diesel bij Schreiber in Borgstedt nog steeds de oude accijns rekent. Die zou vandaag met 30ct verlaagd zijn. Maar nee. Wel goed om de tank weer vol te hebben na al dat motoren. Als we het NOK weer opvaren vaart voor ons een langzaam varende tanker. Langzaam voor een vrachtschip dan. Voor ons prima, en we blijven een mijltje achter hem. Bij Holtenau blijkt  dat handig, als we bij de sluis komen ligt de tanker bijna in de sluis vast en kunnen we na 5 min ook mee de sluis in. Dat gaat lekker snel. 

Regenboog in de Kieler Bucht

Een blik op de weerberichten leert dat morgen, donderdag, een stevige wind staat in de Kieler bucht. En dat kan vervelend golven opleveren daar. Geen echt fijne omstandigheden om langs Fehmarn direct richting Zweden te varen. Na kort scheepsberaad besluit we door te gaan naar Spodsbjerg (Dk). In de avond en vroege nacht zal de wind toenemen tot ca 18-23kts, voldoende voor een mooie snelheid. Dus nog wel even lekker zeilen na al dat motoren.

De motor gaat uit en de zeilen omhoog. Als we Strande voorbij zijn neemt de wind langzaam toe. We krijgen ook nog een forse bui over ons heen. Het zout is meteen van het dek af. 

Tegen zonsondergang blijft de wind richting 20 knopen gaan, en wordt het tijd om een rif in het grootzeil te steken. Als we daarna in de beschutting van Langeland komen is het water vlak, en houden we ca 15 knopen wind. SAGA loopt als op rails naar het noorden. We gaan hard, maar het is wel koud! Zelfs met skikleding onder de zeilpakken, mutsen op en handschoenen aan is het koud. 

Even na 1 uur 's nachts liggen we voor de haven van Spodsbjerg en tuigen we de boot af. In de haven is alles in diepe rust, maar dat is het eigenlijk overdag ook. In het donker zoeken we een lege box en maken de boot vast. Drankje en slapen. 

Donderdag zijn we redelijk op tijd wakker. Er is 20-25 knopen wind voorspeld maar uit West. Dat komt mooi uit, want wij gaan Oostwaarts tussen Lolland/Falster en Seeland door naar Stubbekøbing. Pal voor de wind en redelijk beschut vaarwater.

Als we buiten Spodsbjerg de scheepvaartroute oversteken moeten we voor een vrachtschip uitwijken. Daarna roept een tanker ons op of we daar ook achterlangs willen gaan. Prima. Doen we.

SAGA loopt hard richting de Grønsund. Op piekmomenten tikken we de 10 knopen aan, en dat is snel. 

Stubbekøbing is ook een héél rustig plaatsje. Zeg maar saai, maar wel met een twee grote supermarkten. En een goede bakker volgens Jan, maar die is al dicht als we daar zijn.

Intussen krijgen we nog allerlei mooie vaartips en aanwijzingen van Emmy en Jan, die met de Skuum een weekje vóór ons varen, en van Wilma & Nico (Oceans4), Celia en Theo (Sailia) en Madeleine en Jaco (Piacere) die op internet "meevaren".

Møns Klint

Héél weinig wind

Het tempo blijft erop, en vrijdagochtend staan we redelijk vroeg op. Om 7 uur varen we de Grønsund al weer op om naar Ystad te gaan. De voorspelde de wind blijft helaas uit, en als ook de gennaker niet wil helpen gaat de motor weer aan. We willen wel voor donker in Ystad zijn. Dat lukt maar net, om 9 uur in de avond lopen we de haven binnen. Drankje, douche en naar bed. 

Ystad rökeri

Ystad downtown
Zaterdag 4 juni is onze trouwdag, dus een mooie reden voor een rustdag. Lunchen op het terrasje van de visrokerij. Heerlijke gerookte zalm en uitzicht op het zonnige strandje. 

In de middag blijkt een Engels zeiljacht een paar boten verder te liggen. De schipper ziet er bekend uit. En dat is ie ook, Tom Cunliffe is wel een legende in de (Engelse) zeilwereld. Toen ik met John in 2002 de Nauti Nymph kocht gingen we die zomer meteen naar het Engels Kanaal. Met de Imray Shell Channel Pilot, geschreven door Tom Cunliffe als bijbel. 

Ystad boardwalk

Tom en Roz blijken uiterst sympathiek, en al snel volgt een uitnodiging voor een whiskey in de kuip van hun Constance. Leuke kennismaking.

Zondag 5 juni staat er weinig wind. We willen toch een stukje verder. dat wordt dus naar Simrishamn, net "om de hoek". Beetje motoren en een beetje zeilen. 

Om een uur of 4 liggen we vast, mooi resultaat voor een 1e weekje varen! Tijd voor een biertje, en om later de BBQ op te stoken.

 

 

De route van de eerste week : 

Volendam-Makkum

 

Makkum - Elbe


Brunsbuttel - Spodsbjerg


Spodsbjerg - Stubbekøbing


Stubbekøbing - Ystad


Ystad - Simrishamn