![]() |
SAGA zonder mast. Ziet er vreemd uit. |
SAGA is er weer klaar voor. En wij ook.
SAGA is vanaf januari tot begin april op de kant geweest bij Flevo marina in Lelystad.
De schade die we hebben opgelopen in Vlieland (zie blog December 2021) is weer hersteld. Dat wil zeggen gelcoat reparatie aan bakboord, nieuwe zeerailing aan bakboord, verbogen scepters hersteld en het hekwerk achter is opnieuw bevestigd. Alles bij elkaar een flinke klus nog.
![]() |
Nieuwe schroef |
Het was ook een mooie gelegenheid om wat onderhoud uit te besteden, nu de mast eraf was en de boot op de kant. De klapschroef is vernieuwd, de manchet om de mast is vernieuwd, er is onderhoud gedaan aan lieren en fokroller etc.
En we hebben SAGA weer even kunnen poetsen, dat gaat toch makkelijker met een geleende rolsteiger van de werf. De zeilen zijn bij Hagoort nagekeken en beschadigingen en slijtage hersteld.
Uiteindelijk was SAGA half april weer in het water, met de mast erop. Geen masttop windsensor helaas. De nieuwe unit die we april 2021 hebben gemonteerd gaf af en toe wat vreemde windsnelheden als er zware buien in de buurt lagen. Mogelijk statische elektriciteit. De importeur Navico gaf aan dat ze de unit wilden ruilen voor een nieuwe. Op zich een mooi gebaar.
![]() |
Kajak eerst thuis proberen |
![]() |
En wachten op onderdelen |
En als aanvulling op de rubberboot (die we eigenlijk niet zoveel
gebruiken) hebben we een 2 persoons opblaasbare kajak erbij gekocht. Met als doel
natuurlijk dat we die deze zomer gaan gebruiken als we in de Zweedse
scheren voor anker liggen.
Wat mij brengt op de zomerplannen. We hebben weer gepland, net als in 2019, dat we 3 maanden met SAGA naar de Oostzee gaan. Dit keer niet richting Tallinn en Helsinki, maar richting de Botnische golf en de Zweedse hoge kust. Het oorspronkelijke plan om naar Polen/Gdansk en de Baltische staten te gaan parkeren we maar tot de oorlogshandelingen van Rusland achter de rug zijn.
![]() |
De Marker Wadden liggen er weer mooi bij |
We maken de boot dus weer helemaal klaar voor vertrek, en ook de weekendtripjes staan in het teken van onderhoud en testen. Op een windstil weekend op de motor vanuit Volendam naar de Marker Wadden bijvoorbeeld, om te kijken of de olie in de saildrive goed is/blijft. En om de zonnepanelen te testen. Er zitten weer nieuwe navigatie kaarten in de plotter en ook de kaarten in de tablet zijn ge-update.
Inmiddels is het bijna half mei, en nog goed twee weken tot gepland vertrek. SAGA is technisch klaar.
De opbergruimte wordt weer gevuld met voorraden eten en drinken. Kano, rubberboot en vouwfietsen zijn weer aan boord. En 50 kilo papieren kaarten en pilots.
Nog "even" wat werk afmaken bij KLM en SSC-ICT, en we kunnen weg!