maandag 9 augustus 2021

Augustus 2021 : naar Zweden

Maandag 2 augustus vertrekken we vroeg, heel vroeg uit Fur, en varen om Livö heen in de richting van Løgstør. Daar draait volgens schema de brug vanaf 9 uur. We willen er vroeg bij zijn, want we gaan in 1 keer door naar Hals, aan het oostelijke einde van het Limfjord. 

Van het rif onder Livö naar Løgstør is bezeild, en nadat we door de brug zijn ruimt de wind iets naar het noorden, en hebben we halve wind naar Aalborg. Saga gaat als de brandweer. Dat is mooi, want het deel van het Limfjord ten oosten van Løgstør is wel minder inspirerend dan tussen Thyboron en Løgstør. Om half 2 varen we op de bruggen bij Aalborg af. Als we dichtbij komen gaat de spoorbrug open voor een paar zeilboten. We kunnen net mee, en verwachten dat de 2e brug ook snel gaat. Maar nee, die draait pas om 2 uur. We droppen het grootzeil, en blijven een half uurtje dobberen tussen de 2 bruggen. Na Aalborg hebben we nog even wat wind, maar dan is het op. We starten de motor en pruttelen de laatste uurtjes naar Hals. Als we op 4 uur de haven indraaien is het al redelijk vol. We maken vast aan een Noorse RM1200 met een solo zeilende jongeman aan boord. 

IJsbrekers in Hals

Hals is geen hele grote plaats, en veel van dezomerse buzz komt van de zeilers. Het is een hele praktische plek om te overnachten. Voor de zeilers die uit het Kattegat komen en ook zoals wij uit het Limfjord. In de haven ligt ook de nederlandse Ostara. We spreken even met schipper Peter Schermer, en die vertelt dat hij net heeft besloten weer los te gooien en verder naar Zweden te zeilen. De dagen erna gaat de wind afnemen. Wij hebben besloten om de volgende dag naar Skagen te gaan, en woensdag naar Lysekil. 

Deens koninklijk jacht
Dinsdag 3 augustus wil de Noor met de RM1200 naast ons voor achten weg. Da's prima, en we gaan tegelijk de haven uit. Hij gaat ook naar Skagen. We hebben een mooie westenwind, en voor het gemak zetten we een eerste rif in het grootzeil. In de aanlooproute komt het Deense koninklijke jacht Dannebrog ons tegemoet. Met bijna 80 meter een imposant schip. Als we buiten de aanlooproute zijn zetten we koers richting Skagen. Achter ons heeft de Noorse RM1200 het volle grootzeil gehesen en een grote genua. Even loopt ie op ons in, maar dan blijft de afstand min of meer gelijk. Tot Skagen zal de Noor uitzicht houden op de spiegel van SAGA. 
Verenigingshaventje

Skagen blijkt een redelijk drukke haven te hebben. Restaurants aan de haven, volle terrassen met mensen die in de rij staan te wachten op een vrije tafel. In de haven liggen de zeil- en motorjachten gestapeld. Op (veelal noorse) motorboten knalt muziek door de haven. Voor de Noren is Skagen natuurlijk een hele praktische overstop. 

We hadden al wel de tip van een andere zeiler gevolgd en SAGA afgemeerd in een verenigingshaventje in het Bundgarnsbassin, op kleine afstand van het centrum.

Volle terrassen Skagen
Eerste vuurtoren Skagen

Verder heeft Skagen een aantal drukke winkelstraten, een oud centrum, een buitenwijkje met grote vrijstaande huizen (Ferrari, Porsche etc op de oprit), en een groot zandstrand met duinen. Kortom, we waren best verrast over het toeristisch gehalte van Skagen.
Maar ook voor ons was het vooral een tussenstop onderweg naar Zweden. BBQ achterop de boot dus, en niet te laat de kooi in. De volgende dag zijn we van plan weer om 5 uur (!) op pad te gaan. We hebben een lunchafspraak in Lysekil. Met Arne en Margerethe, de eerste eigenaren, én bouwers van SAGA.

Zonsopgang bij Skagen

Woensdag 3 augustus : de zee is vlak als we uit Skagen wegvaren, en er is geen wind.

Het huis van Arne en Margerethe

De motor blijft aan dus, en even na de middag varen we bij Lysekil de Zweedse scheren binnen. Arne heeft via zijn zoon al laten weten dat we in de box van zijn buurman in de Norre Hamnen mogen liggen. Die haven was de thuishaven van SAGA van 2005 tot 2018, en daar hebben we SAGA ook opgehaald. We bellen Arne als we dichtbij zijn, en als we de haven binnendraaien staat hij al te zwaaien.
Arne helpt ons vastmaken in de juiste box, en geeft door dat we om 3 uur worden verwacht voor een tour door hun verbouwde huis.

Arne en Margerethe

Arne heeft inmiddels de werf in Valbodalen niet meer, en werkt vooral aan het huis dat ze al meer dan 50 jaar bewonen. Dat stond in 2018 al in de steigers, en is door Arne en Margerethe zelf grondig verbouwd. Het is nog niet helemaal klaar, maar nu al erg mooi van binnen. Het mooiste is natuurlijk het schitterende uitzicht over de scheren buiten Lysekil. Het wordt een super gezellige lunch met praten over SAGA, bootjes in het algemeen etc. Arne en Margerethe hebben nu een SwedeStar37 , maar het blijkt dat ze de zeileigenschappen van SAGA nog wel eens missen. En dat snappen we wel. 

Lysekil boardwalk
We doen boodschappen zdd we een paar dagen kunnen ankeren in de scheren. 'sAvonds maken we nog een wandelingetje langs de waterkant. In 2020 zijn een paar lastige klim en klauterstukken voorzien van een mooie houten boardwalk. Dat maakt het wel weer makkelijker om van de ondergaande zon achter de scheren te genieten. 
Ankerplek Angholmen

Donderdag 4 augustus varen we Norre Hamnen uit, om een paar mijl verderop het anker uit te gooien bij Angholmen. Er liggen een paar bootjes, maar eind van de middag liggen er nog maar 3. Prachtige plek. Eind van de middag gaat de BBQ weer aan. 

Bij Gullholmen
Vrijdag 5 augustus varen we op een klein fokje langs Gullholmen naar het zuiden. We komen een andere nederlandse boot tegen die ook SAGA heet.
Het is de laatste week van het Zweedse vakantieseizoen, en dat merk je. Het is behoorlijk druk op deze populaire route, en als we na een paar mijl de Viggholmssund in gaan wordt het wel wat rustiger.
Laatste week hoogseizoen
Het plan is om door de Mollösund en Kyrkesund te varen, naar een ankerplek bij Tjörn. Het is een prachtige route door smalle en minder smalle vaarwegen. Wat een prachtig gebied, en wat fantastisch om hier weer te varen. 

Mollösund

We hebben na de Kyrkesund een paar mogelijke ankerplekken uitgezocht, maar de eerste drie vallen af. Te weinig beschutting tegen de 15-20kts oostenwind. Maar de 4e plek blijkt prima. Stevige klei ondergrond op 4m diepte. En een redelijk hoge rotswand te luwte geeft. We denken dat het te ondiep is aan de kant om met de boeg aan de rots af te meren, dus we gooien het anker uit. Later komt er een kleine trimaran aan met weinig diepgang die wel aan de rots vastmaakt. We liggen super rustig, met af en toe uitzicht op regenbuien die over zee trekken, en gelukkig ruim om ons heen.

Åstol

Via de Facebook groep ZeilNoord hebben we de tip gekregen om het eiland Åstol te bezoeken. Dat is een paar mijl vanaf de ankerplek, en rond de middag draaien we de haven in. De havenmeester dirigeert ons langszij een andere zeilboot. We maken vast, en maken een praatje met de havenmeester. Hij wijst ons het havenkantoor aan de overkant van de haven, waar we kunnen betalen bij zijn assistent. Dat is naast de visrokerij/restaurant, dus een mooi moment voor lunch. Heerlijke gerookte makreel en garnalen uit eigen rokerij.

Lunch met uitzicht
Vanaf het terras hebben we een mooi uitzicht over de haven, en zien tot onze verrassing de havenmeester SAGA losmaken en verslepen naar een andere plek achter de boot waar we naast lagen. Dat is not done, naar onze mening. Als ik na de lunch de havenmeester opzoek en vraag waarom hij zomaar aan onze boot gaat slepen snapt hij het probleem niet. Na een paar keer uitleggen lijkt hij te begrijpen dat hij dit niet nog eens moet doen.
Openlucht theater Åstol

Het eiland/dorpje is onwerkelijk pittoresk met oude houten huizen en slingerstraatjes. En er is meer te zien. Aan de ene kant wordt een openlucht theater opgevoerd, en aan de andere kant komen keurig aangeklede gasten aan voor een bruiloft met 50 gasten. 

We liggen voor de pizza bakker, dus 'savonds bestellen we een pizza, en eten wat curry van de dag ervoor. Prima zo. 

Zondag 8 augustus : we blijven nog even in de buurt, en varen we naar Marstrand. Er wordt wat wisselvallig weer voorspeld, en in en rond Marstrand is voldoende te doen.  

Als we de boot in de haven hebben liggen lopen we eerst een trail rond het fort. Er lopen mooie routes langs het uitkijkpunt en de grotten.

Hiking trails Koön / Marstrand
Maandag 9 augustus nemen we de ferry naar de overkant en lopen daar twee trails. Mooie routes over rotsen en door bossen. De meest lastige stukken zijn voorzien van trappetjes en bruggen. Goede bergschoenen komen wel van pas. Op de rotsen komen we ook een hoogbejaarde Zweed aan, die op zijn gemak met Nordic Walking stokken over de rotsen klimt. Hij blijkt dit vrijwel dagelijks te doen als lichaamsbeweging. Respect.  Halverwege de zwarte route is een uitzichtpunt gemaakt bovenop de rots. Prachtige uitzichten over de scheren. Als we de 5km zwarte route hebben gelopen kruisen we de 4km blauwe route. Dan die ook maar gelopen. Aan het eind, bij de pont nog even boodschappen ingeslagen bij de Co-op.  We willen dinsdag verder zuid. Als het meezit naar de Deense Funen. Dus in ieder geval voor een paar dagen proviand aan boord.