vrijdag 15 augustus 2025

Augustus 2025, week 11. Malmö en Denemarken


09 Augustus

Zoals gepland vertrekken we vroeg uit Simrishamn. Vroeg is in dit geval ongeveer half 6, dus vlak na zonsopgang. Het is een uurtje of 2,5 varen in ZZW richting naar de zuidoost kaap van Skåne, en daarna varen we west/noordwest naar Ystad. De wind was voorspeld om een uur of 8/9 te gaan krimpen, dus dat komt mooi uit met de ronding van de kaap. Eenmaal buiten de haven blijkt er een prima windje te staan, en Saga komt goed op snelheid. Lekker. 


Na een goede 2 uur zijn we al bij de kaap, en de wind is een beetje weg. De zeegang is er wel, zeker bij de kaap, en we liggen met te weinig wind te bokken tegen de golven. We zetten dus de motor een half uurtje bij totdat we om de kaap zijn. Dan is de wind er weer, en kan de motor uit. Het is niet bezeild, dus we kruisen op in westelijke richting. De voorspelling is dat de wind tussen 10 en 14 uur ergens tussen de 14 en 22 knopen zal zijn. De windsterkte kruipt inderdaad langzaam op, en als de wind 16 knopen bereikt trekken we rif in het grootzeil. Saga loopt er niet minder snel door. Als we op de hoogte van Ystad zijn vinden we het zonde om al te stoppen. We kunnen lange slagen maken in WNW richting en schieten prima op. Ook de golven zijn niet te hoog, en de boot snijdt er goed doorheen. 

Falsterbo brug
We besluiten door te gaan in de richting van Falsterbo. Ergens ter hoogte van Smygehamn (Zwedens meest zuidelijke punt), neemt de wind af. We zetten de motor weer bij en nemen de genua weg. Maar als we bij Trelleborg zijn komt de wind alweer terug, en is ook gekrompen naar zuid. De motor kan weer uit, en we gaan rap richting het Falsterbo kanaal. De brug draait o.a. om 16 en 18 uur. We zijn rond 17 uur bij het kanaal, dus moeten even aan de wachtsteiger. In het kanaaltje stroomt het 2 knopen mee, dus aanleggen aan het steigertje achter twee Duitse jachten vraagt even wat precisie. 

Mooi moment om even te eten in het zonnetje in de kuip. Voor we weten is het tijd om los te gooien en door de brug te gaan.  

Öresundbrug

Inmiddels hebben we al besloten dat we doorvaren naar Malmö. Dat is nog een mijl of 16. We kunnen dus voor zonsondergang (nu alweer voor 9 uur in de avond) in de Dockan marina, midden in Malmö, zijn. Malmö staat al een tijdje op de verlanglijst van Annelies, en dit is een mooie gelegenheid. 

Het kan flink stromen in de Öresund, maar we zien in de stroomkaart van op het Deense DMI dat de stroom mee staat vanavond. Mazzel. 

Skyline van Malmö
Als we de Öresundbrug naderen loopt de stroom op tot ruim 2,5 knoop mee! De pijler van de brug komt dan ook snel dichterbij en ik moet bijsturen. 

Deze brug is o.a. bekend van de Deens/Zweedse TV serie "Bron/Broen", met hoofdpersoon Saga Norén.

Dockan City marina

Als we onder de brug door zijn hebben we mooi uitzicht op de skyline van Malmö, met de gedraaide Turning Torso torenflat als absolute blikvanger.  

Dichterbij horen we ook muziek, en zien we veel mensen op de boulevard bij het Scania Havsbad. 

Om 9 uur zijn we in de marina, en vinden een lege box aan de westkant achterin. De beste plek, zoals Jan (Skuum) eerder aangaf. Prima dus. We zitten heel tevreden met een steigerbiertje in de kuip. Op afstand horen we een band optreden op één van de festivalpodia. 

Top, vandaag had niet beter kunnen gaan. 

 

Mooie zeildag
 

10 Augustus

Dockan City marina

Van Emmy krijgen we de tip om 's morgens vroeg leenfietsen op te halen bij het havenkantoor. We horen dat er een meerdaags festival in Malmö is, en wel van 8 to 15 augustus. 

Want ook het festival viert feest, het bestaat 40 jaar.  Overal in de stad zijn podia. Er is muziek, activiteiten en natuurlijk eten en drinken. Zelfs in de Petruskerk is dagelijks een optreden. 

We gaan op weg de stad in. Omdat we de fietsen tot 14.00 hebben gaan we eerst een eindje fietsen naar Pildamsparken. Daar is een openlucht theater en het Margareta Paviljoen. 

 

Het park is prachtig, er is zelfs een kunstwerk aangelegd in bloemen: fruitcocktail genaamd.  

Arbetet Ära

Daarna fietsen we door naar Möllevången, de buurt waar een multiculturele markt zou zijn. Wellicht is dit iets voor de lunch? Als we daar aankomen, valt dit een beetje tegen. Wel zien we een prachtig kunstwerk:  Arbetet Ära. Wat betekent: "De eer van het werk". 

 

Synagoge

Daarna gaan we naar de Johanniskerk, maar het is 11.30 en er is om 11.00 een kerkdienst gestart. Dus we nemen alleen een foto van de buitenkant en fietsen verder op zoek naar de synagoge. De synagoge van Malmö  is bijzonder omdat het de een van de weinige overgebleven synagogen in Europa is die in Moorse stijl is gebouwd. 

De maag begint te knorren en we gaan naar het Gustav Adolfs Torg. Hier is een groot food court, met eten vanuit verschillende landen. We lopen een rondje en kunnen moeilijk kiezen, zoveel lekkers. We nemen een vietnamees sweet & sour chicken en een lokaal broodje, iets tussen een pannenkoek en smørrebrød, belegd met verse garnalen en kaviaar. Heerlijk! En nog een paar Kroatische cevapcici worstjes van de grill. 

Gustav Adolfs Torg

We fietsen via de Vestra hamn, het Scania badet en Malmö beach terug naar de haven. Geweldig hoe de Zweden de stad combineren met heel veel groene parken en strandleven. Een eerste fantastische indruk. 

We vragen bij het havenkantoor of we de fietsen ook voor de middag kunnen lenen en dat kan. We drinken koffie op de boot even alle indrukken laten inzinken voordat we weer terug gaan in de oude stad te bekijken. 

We gaan de oude start in bij een van de kleurrijke straatjes. starten. We bekijken de  St. Petri kerk en lopen nog wat rond.  Het is druk er zijn veel mensen op de been vanwege het festival. Mensenmassa's bewegen zich van het Centraal station, via de kermis naar het grote plein: Stora Torget. Blijkbaar start er een optreden op het grote plein. De sfeer is merkbaar aan het veranderen, en Palestina activisten lijken de gemoedelijke feestsfeer te gaan beïnvloeden. Auto's rijden zich klem in de afgesloten straten, en sommige bestuurders (m/v) reageren licht geprikkeld. 

We houden het voor gezien en fietsen terug via Ribersborg badhuis. Een prachtig pand in zee, waar je kunt
genieten van de sauna. Als we naar binnen gaan staat er hard muziek aan en er loopt bewaking rond. Blijkbaar heeft het nostalgische badhuis ook een nieuwe populaire horeca bestemming gekregen.

 


We maken nog wat foto's bij een van de vele uitzichtpunten op de Öresundbrug, gewoon voor de leuk! 

We eten 's avonds in het restaurant op de haven: Fisky Business. Klinkt bekend, op Hanö is ook een restaurant met dezelfde naam. Het blijkt van dezelfde eigenaar te zijn. We smikkelen heerlijk en rollen van het terras de boot in. Morgen weer een dag.

11 Augustus

Andere leenfietsjes bij de haven opgehaald. Bij het wegfietsen blijkt mijn band lek en Peter kan wel wat lucht in de achterband gebruiken dus nog even terug. De toeristische route begint vandaag bij het kasteel van Malmö: het Malmöhus .  In het kasteel zijn meerdere musea, we laten de dinosaurussen en moderne kunst even voor wat het is. We willen wat meer van de geschiedenis van het kasteel weten en in het kasteel rondlopen. 


Het kasteel heeft verschillende bestemmingen gehad, uiteraard is er veel om gevochten tussen de Denen en de Zweden. Aanvallen vanuit het Noorden, maar ook vanuit het Zuiden over het winterse ijs in de Sund. Het is een gevangenis geweest en in de 2e wereldoorlog is het een onderkomen geweest voor gevangen die uit concentratiekampen werden geëvacueerd. De bussen werden wit geschilderd en voorzien van een rood kruis om ze herkenbaar te maken voor de geallieerden. Eén van die bussen staat bij de ingang van het kasteel in een glazen "showroom" opgesteld. 

Na 1,5 uur fietsen we nog een rondje om het kasteel, de kasteeltuin en gaan richting de Johanneskerk. Daar konden we gisteren niet in, in verband met de zondagse kerkdienst. We fietsen langs de foodcourt op Gustav Adolfs torg en kiezen weer wat andere gerechten uit, Afrikaanse kip met pindasaus en een broodje BBQ beef met Zuid-Amerikaanse chimichurri.
We doen met de fietsjes nog even boodschappen en checken bij het havenkantoor of we de fietsen ook 's middags weer kunnen gebruiken. 


Via de kleurrijke straatjes gaan we naar het oude centrum. Lille Torg is heel schilderachtig. Je moet wel even langs alle terrassen en horeca heenkijken. Store torg is helemaal volgebouwd met podia voor het festival dus van het prachtige oude Raadhuis zien we nog maar een klein deel. 

We lopen naar de indrukwekkende St. Petri kerk. In deze kerk is een bijzonder orgel , heel modern lijkt het. Het is een orgel uit 1951 wat gerestaureerd is en opgebouwd met delen van een orgel uit 1914. Het orgel is 2019  in gebruik is genomen. 

We dwalen nog wat kriskras door de oude binnenstad.


Fiske Hoddorna Malmö 

Op de terugweg toch nog even richting het strand. We ontdekken nog een heel oud stukje Malmö in buurt van het kasteel: de oude vishandel aan de Banérskajen. De winkels zijn al dicht, maar het ziet er heel authentiek uit, zo op de overgang van het kasteel naar het Vesta Hamnen gebied met alle moderne appartementengebouwen 

Het buitenleven zo vlak bij de stad is toch wel heel gaaf. Al met al een mooie indruk van de stad Malmö. Er is in de stad ontzettend veel nieuwbouw gepleegd, vooral in het haven gebied. Maar overal is ruimte gemaakt voor groen, parken en stadsstranden. 

Dockan Marina by night

Nog even nagenieten van de prachtige stille haven, voordat de oogjes dicht gaan. 

 

12 Augustus

We vertrekken ca 7 uur vanuit een nog heel stille Dockan Marina. Al we de haven uitkomen is een Finnlines ferry net aan het afmeren, en kunnen we ruim achterlangs. De koers over de Øresund naar Helsingør is net aan bezeild als we vertrekken. Tegen de tijd dat we bij het eiland Ven aankomen is de wind gekrompen en kunnen we aan de westkant van Ven langs. Dat geeft uitzicht op het haventje van Kyrkbacken. En de laatste SXK ankerboei die we voorlopig zullen zien. Het haventje ziet er erg lieflijk uit, dus daar moeten we zeker een keertje heen. Maar nu niet. De wind valt wat weg, en er komt een groot vrachtschip aan, dus we zetten de motor bij om wat tempo te houden.We varen nu ook Zweden uit en Denemarken in, dus we wisselen de gastenvlag. En de wind is weer terug, dus de motor kan uit. 

Kronborg Slot

Een paar mijl verder zien we het Kronborg Slot bij 
Helsingør al liggen. Als we bij Helsingør richting het westen varen is de wind wisselvallig, zowel wat richting als wat kracht betreft. Het valt wel op dat het in Denemarken nog steeds erg druk is met vakantieverkeer. Een gestage stoet zeilboten vaart langs de kust van Sjælland. 

Vissershaven Gilleleje

Eenmaal ruim de hoek om komt er wind terug, maar wel pal tegen. We kruisen op naar Gilleleje. Dit plaatsje waren we eerder een paar keer met de Azul (onze Dehler 39SQ). Het meest authentiek om met de boot te liggen is de westelijke havenkom, maar die is nu al behoorlijk vol. We varen dus de jachthaven in. Daar zijn geen boxen meer vrij, maar we kunnen dubbel naast een Deense zeilboot aan een kopsteiger. Prima. 

Tijd voor een steigerbiertje en een late lunch. 

Gilleleje zwembad

Gilleleje is nog wat we ons herinneren, het dorpje zelf met de uitstraling van een authentiek Deens visserplaatsje, en met een rommelige werkhaven/vissershaven/jachthaven, dat loopt een beetje door elkaar heen. En met een prima viswinkel, waar we dus wat lekkers gaan halen voor later vandaag. 

Langs de zee een buurt met fraaie strandhuizen, met tuinen die op het strand uitkomen.  

Gilleleje strand
In de avond lopen we nog even naar het strand, en kijken naar de mooie luchten boven het Kattegat naar de zonsondergang. 

Deense reddingsdienst

 

 Om half 11 komt de reddingsdienst nog met grote schijnwerpers de haven in, met een zeilboot op sleep. De zeilboot wordt netjes afgemeerd naast een andere SAR boot in de haven. Kennelijk een motorstoring, dus een geluk bij een ongeluk voor de opvarenden dat de reddingsdienst ze aflevert bij de reparatiewerf. 

13 augustus 


We willen vandaag naar Sjællands Odde, een kleine haven op de landtong. Om een uur of 7 varen we de haven uit. Er is weinig wind uit het Oosten, en de zee is vlak. Motorweertje dus. Met een beetje ondersteuning van de genua. 

Onderweg horen we op de VHF berichten over schietoefeningen boven Sjællands Odde. Eerst dat gebied EDK19 en daarna dat EDK20 is gesloten. Inderdaad varen er verschillende Deense marineschepen. Onder andere de HDMS Thetis, de HDMS Esbern Snare en de HDMS Absolon. Dat doet denken aan een NATO oefening jaren terug, toen we met de AZUL het Isefjord uitkwamen en in hetzelfde gebied een oefening was. Toen hebben we radiocontact gehad met diezelfde HDMS Absolon en toestemming gevraagd om door een zuidelijk puntje van de restricted area te varen naar de doorgang in het rif boven Sjællands Odde.  

Als we krap 10 mijl van Sjællands Odde vandaan zijn neemt de wind wat toe en kunnen we lekker zeilen. Wel jammer dat de bestemming van vandaag al zo dichtbij is, dus we besluiten om door te varen naar Sejerø. Dat is wel door het rif heen, dus door de smalle betonde Snekkeløb doorgang. Alleen die marine oefening. We varen richting het Snekkeløb en houden de radio in de gaten. Meerdere jachten zijn al opgeroepen en verleggen de koers.

Sejerø
En ja hoor, even later horen we de oproep: Sailing yacht Saga.... We beantwoorden de oproep en krijgen het verzoek om onze koers te verleggen en om te varen via de lighthouse. Dat is een beetje balen. Het is een zeker een uur om. Maar als we oploeven en meer aan de wind varen gaat Saga er met 7 knopen vandoor. Achter ons zien we meerdere zeiljachten gewoon doorvaren, en dus voelen we ons een beetje gepiepeld. Maar goed, en kleine marinevloot vertellen dat we geen zin hebben om aanwijzingen op te volgen is nooit verstandig. We kiezen wel een route onder de lighthouse door en varen daarna weer richting het Zuiden. Dat scheelde dan weer 1,5 mijl.  

We varen met een bakstag wind naar Sejerø. Als we het eiland naderen zien we de vuurtoren op de noordwest punt. Het ziet er mooi uit. Als we halverwege de middag het haventje binnenvaren valt de drukte mee. Er zijn genoeg boxen leeg, alleen is het daar volgens de pilot 2 meter diep, en Saga steekt 2,10m. Dus dubbel aan de langssteiger.  

Vanaf zee hebben we  het witte kerkje al boven het dorp uit zien steken. Daar lopen we dus eerst maar even heen. Het dorpje is klein. Er wonen maar 350 mensen op het hele eiland. Maar het kerkje is mooi en simpel. Met een heel aparte dakschildering. 

Buiten is er natuurlijk mooi zicht op het omringende Kattegat. 


We lopen terug naar de haven. Na het eten aan boord zien we de zon al aardig zakken. We nemen koffie mee het duin op om van de zonsondergang te genieten. 

14 augustus

De verjaardag van de moeder van Annelies. We varen zoals gewoonlijk vroeg de haven uit. Het plan is om naar Korshavn te gaan. De wind is best stevig, en al snel steken we een rif in het grootzeil. Om naar Korshavn te gaan moeten we de tegenstroom uit de Grote Belt gaan trotseren, en die is vanochtend behoorlijk sterk. En ook gaan opkruisen wat in combinatie met tegenstroom nooit leuk is.

Down town Bogense

Dus we veranderen van plan, en besluiten naar Bogense te gaan. Dat betekent ook dat we niet door de Grote Belt maar door de Kleine Belt terug naar het zuiden varen. De koers naar Bogense is prettig, en met een bakstag wind gaan we rap naar het Westen. De afstand naar Bogense wordt dus redelijk snel afgelegd. Eenmaal in de haven vinden we een plekje dicht aan zee. 

We lopen het dorpje in, en doen boodschappen. De koelkast begon behoorlijk leeg te raken.

Het is zomers warm, en mooi weer voor een BBQ.

Eerst een douche, en Bogense heeft erg goed sanitair. We zijn weinig betere douches tegengekomen onderweg. 

Verfrist dus aan de maaltijd in de kuip. En daarna koffie mee en de zon in de zee zien zakken. 

 

15 augustus

HDMS Absolon

We varen om half 7 de haven uit. We weten dat de tegenstroom in de Kleine Belt bij Strib vanaf 10 uur sterk wordt, dus dan willen we er langs zijn. Onderweg zien we  meerdere marineschepen. Het wordt weer een dag met oefeningen. Het zicht is matig, het is een beetje mistig.

Strib
We motoren tegen de Westenwind in naar Strib. Eenmaal daar, en richting Middelfart breekt de zon door en vinden we het jammer de haven in te gaan. De Anak Mas lig 16Nm verderop in Assens. Met Westenwind 4bft belooft de rit naar het Zuiden wel een fijne zeiltocht. Margot en Theo geven aan dat er voldoende plek in de haven is. We hijsen het zeil en zetten koers naar Assens. Inderdaad een paar uur heel fijn halve wind varen. Eenmaal in de haven kunnen we Margot en Theo begroeten. We namen afscheid in Valdemarsvik in Zweden op 20 juni. 

We plannen alvast een beetje voor de terugreis, en slaan nog wat langer houdbare etenswaren in bij de Brugsen. Een draaien een wasje.

Daarna met zijn vieren het dorpje in, en al snel is de middag om. Tijd voor een borrel in de kuip, gevolgd door een BBQ met zijn vieren op Saga. Heel gezellig. 

In de loop van de avond neemt de wind toe, zoals voorspeld. En ligt Saga te schudden in de box.