dinsdag 2 augustus 2022

Juli 2022 : nog even in de Scherenkust

18 juli : we hebben nog een havendag in Nynäshamn. Oceans4 met Wilma en Nico is inmiddels verder naar het noorden, en Skuum met Emmy en Jan is nog in Nynashamn. 

We doen boodschappen bij de Coop, we doen een paar wasjes, en drinken een biertje op de Skuum.

Jan to the rescue
Om 9 uur in de avond horen we iets lekken in het keukenkastje. 

Eén van de aansluitingen bij de boiler blijkt te lekken. Met een schroevendraaier lastig te bereiken. Nu kon ik me herinneren dat Jan op de Skuum datzelfde ook had gehad in het begin van de vakantie, en daarvoor de goeie dopsleutels bij zich had. Jan gebeld, en die komt meteen langs met een flexibel sleuteltje voor moeilijke hoekjes. Helaas blijft de slang van de aansluiting kruipen en lekken. Jan haalt een stuk reserve slang van Skuum, en na meer dan een uur gepruts in het keukenkastje zit er een nieuwe slang in. Gelukkig! Het is tenslotte behoorlijk lastig leven aan boord als we het stromend water niet kunnen gebruiken. We zijn er dus heel blij mee!

We dweilen nog een liter of 5 onder het kastje vandaan. Het lekte dus kennelijk al iets langer. 

19 juli : we gaan om een uur of 9 op pad richting de ankerbaai Äspskärfladen. Weer een tip uit de rijke ervaring van Emmy en Jan. Skuum gaat al onderweg, en wij gaan eerst nog even de dieseltank volgooien. 

Toch nog even zeilwind
Gezien de voorspellingen voor de komende dagen zullen we wel wat motoruren maken. We motoren vanaf Nynäshamn zuidwaards naar Torö. Daar hebben we op de heenweg nog overnacht in de Sofiken baai.

Skuum en Saga aan één SXK boei

Daarlangs via een hele smalle doorgang naar open water. Althans op de kaart, in het echt valt het wel mee. We hebben een tegenligger en we kunnen elkaar gewoon passeren.

Skuum vaart een mijltje voor ons, en we zien een zeil omhoog gaan. Als we de smalle doorgang uit zijn gaan we in westelijke richting naar Sävö. We zien we de wind eerst nog te hoog
binnenkomen om te zeilen, maar daarna wordt die iets ruimer. We zetten ook de zeilen, en kunnen hoog aan de wind net een mooie snelheid lopen. We kunnen tot Sävö mooi zeilen. Meevaller. Daarna slingeren we richting Äspskärfladen. Die baai ligt in het natuurgebied Stendörren. Het is redelijk druk in het gebied. De boten verspreiden zich wel wat over de baaien Ringsön,
Aspöfladen en Äspskärfladen. Als we de baai invaren is één van de twee SXK boeien vrij. We vragen even aan de Duitse schipper aan de andere boei of hij blijft liggen of niet. Hij blijft liggen, dus we gaan naast Skuum aan de andere boei. Daar is de Duitse schipper van de Pintail het niet mee eens. Twee boten aan één boei kan niet! En mag niet!

Nu klopt het wel dat de SXK boeien voor 8 ton zijn ontworpen, en Skuum en Saga wegen samen een stuk meer. Maar we liggen volledig in de luwte van de bomen, en de wind gaat vanavond liggen. De schipper van de Pintail zal de rest van de middag en avond bezig blijven met zijn boei en zijn anker. Hij is er helemaal niet gerust op.

Uitzicht vanaf de Utkik

Wij pompen de kano's op en gaan met Emmy naar het Naturum. Beetje rondkijken in het natuurgebied en de Utkik beklimmen. Als we genoeg hebben gezien peddelen we terug. 

De eilandjes verbonden met bruggen
Het is tijd voor de BBQ, dus de Cobb's gaan aan. En we eten in de kuip van Saga. 

Na het eten gaan we nog naar de wal voor een wandeling. De eilandjes in het gebied zijn verbonden met bruggen. Daardoor kun je mooi rondlopen. 

We laten de bootjes achter op een rots en lopen rond. Eenmaal bij het eind van de baai willen Emmy en Annelies door naar de andere kant, alleen hebben we daar de bootjes niet om terug naar Skuum & Saga te gaan. Jan en ik lopen dus terug naar de bootjes en peddelen naar de overkant. Daar zijn de dames dan al net aangekomen, en we peddelen terug naar de zeilboten. 

We zien de schipper van de Pintail naast ons nog een keer de ankerboei controleren. 

20 juli : Emmy en Jan geven aan dat het eilandje Broken te leuk is om over ter slaan. Dat is maar een

Rustig in Broken

paar mijl verderop, en het is nog steeds geen geweldig zeilweer om afstanden naar het zuiden te maken. Als we aankomen zien we een bekende boot. De Duitse Pintail lig al in Broken aan de steiger. En de schipper is met zijn hekanker bezig, en kennelijk niet gerust dat deze goed zit. 

Als we Skuum en Saga hebben vastgemaakt (hekanker uit en punt aan de steiger) gaat de Pintail los om aan de andere kant van de steiger te gaan liggen. Helaas gaat dat niet zo soepel, en raakt hij met zijn kiel onze hekanker lijn. En om het erger te maken haakt hij bijna met zijn in het water hangende hekanker onze achterlijn vast. Als we hem aanroepen kan een sorry er niet af, en blijkt hij nog boos over de avond ervoor, omdat we met 2 boten aan 1 boei lagen. Hij vaart om en Emmy wil hem helpen vastmaken. Heel aardig bedoeld, maar daar is de man niet van gediend. Hij duwt Emmy weg, en laat vervolgens zijn boot tegen de steiger botsen. Tsja. Geen aandacht meer aan besteden.

Zwemsteiger bij de sauna
We lopen het eiland rond, bekijken het clubhuis van de Nyköping zeilvereniging en daarna peddelen Annelies en ik nog een keer met de kajak het eilandje rond. 

Daarna willen Emmy en Lies nog een rondje sauna doen. Dit is de laatste "natuur-sauna". En dat moet dus benut worden. Helaas wel een elektrische, en geen hout gestookte. 

Jan en ik nemen een biertje om de tijd te doden. Als het tijd is om de vlag te strijken schalt een soort volkslied door de haven. Dat is weer eens wat anders dan het kanonschot in de avond waar de Finnen aan gewend zijn. Iedereen haalt wel braaf de vlag weg. Wij ook maar.

21 juli. We gaan wéér vroeg op pad. In de middag wordt de tegenwind weer sterker, en we willen een mijl of 30 gaan naar Harstena Flisfjärden. Dat is een mooie ruime ankerbaai met goede beschutting. 

Ankerbaai Flisfjärden
Als we aankomen is er nog plaats genoeg. Het wordt inderdaad veel motoren, alleen het open stuk tussen Oxelosund en Arkesund hebben we grootzeil bijstaan.

Als de ankers goed gezet zijn pompen we de bootjes op om naar de kant te gaan. Een mooie wandeling (pleasant walk volgens de pilot) naar het dorpje. En het is ook ook pleasant. Na koffie met gebak op een terras en een kijkje in het haventje lopen we terug naar de ankerbaai. Zwemmen en eten. Het waait stevig door, maar het anker zit er goed in. In de avond gaat de wind liggen, en hebben we een rustige nacht. 

22 juli. Ook weer vroeg op pad, van Harstena naar Stugvik. Dat is een SXK Uthamn. Een kleine baai met 6 SXK boeien en een steiger met achterboeien. We varen kruip-door-sluip-door een prachtige route. Overal zien we bootjes liggen aan de rots en voor anker. 

Deel-bootjes op Bokö



Omdat we vroeg zijn weggegaan komen we eind van de ochtend de baai al binnen. Meerdere boeien zijn beschikbaar, dus we meren Skuum en Saga naast elkaar af aan de meest beschut liggen boeien. Een eiland verderop ligt Bokö. Dat is 3 km verderop, en een mooie afstand om met de kajak naar toe te gaan. Emmy en Jan nemen de dinghy met elektrische buitenboordmotor. 


Na een goed half uurtje peddelen zijn we aan de steiger van Bokö. Een lief eilandje met wat oudere huisjes en natuurlijk mooie recreatie woningen. In het haventje liggen "deel-zeilbootjes" die gewoon gebruikt kunnen worden. We zwerven over het eilandje en komen weer terug op de steiger. Daar wordt door vakantievierende zweden lekker gezwommen. 

Bokö

Wij gaan ook weer terug naar Stugvik. Windje mee. Emmy en Lies nemen de kajak, en gaan met de wind in de rug harder dan wij met de dinghy met bb-motor. Voor het eten peddelen Annelies en ik nog even naar de steiger om een kijkje aan land te nemen. Maar als onweer dichterbij komt gaan we terug. Eenmaal op de boot begint het te plenzen. Eerst maar even eten, en daarna de kajak opruimen.

23 juli. Van Stugvik naar Västervik. Een echte scherenroute, slingeren tussen de rotsen door. Heel mooi. We kunnen een groot deel van de route zeilen, alleen het laatste deel is motoren. 

Op de Facebook pagina ZeilNoord staat dat er een nieuwe jachthaven is, Pampas Marina. Daar gaan we dus ook heen. Het is druk in de haven, kennelijk is er de laatste dag van een klassieke boten treffen. Klinkt leuk, maar inmiddels regent het, en valt het buitengebeuren een beetje in het water. Wel gaat een

Sankt Petri Kyrka
Zweedse zanger onverschrokken door met een soort Zweedse slaap-kindje-slaap vertolking die
Warmbadhuis

knalhard wordt versterkt via een 6 tal grote speakers die aan een kraan hangen. Hier wordt niemand blij van. Wij zeker niet. We gaan dus maar gauw boodschappen doen. Als we terugkomen zijn de Zweedse slaapliedjes voorbij. We gaan de stad een beetje bekijken, helaas blijft het wel regenachtig. Het blijft dus bij het oude centrum, we bekijken wat bouwwerken en dan is het tijd om terug naar de boot te gaan. 

Na het eten nog een drankje met Emmy en Jan. En plannen maken hoe we morgen verder naar het zuiden afzakken. 

24 juli Västervik naar  Mjölkhamnsflagen / Strupö. We vertrekken iets vóór Skuum. Als we wegvaren gaat ook net een Deense 12meter boot onder zeil. Mooi gezicht. 

Er staat een zwak windje, maar als we de smalle doorgang uit zijn is het net genoeg om te zeilen. 

Mjölkhamnsflagen ankerplaats

Strupö
De ankerbaai Mjölkhamnsflagen bij het eilandje Strupö kennen we niet, maar Emmy en Jan zijn hier eerder
geweest. Als we aankomen liggen er al een paar Zweedse boten voor anker. We willen nog even bij het nabij gelegen Stora Vippholmen kijken en varen terug. Inmiddels is Skuum er ook, en laten ons een half uurtje later weten dat er nog maar één Zweedse boot ligt. Terug naar de ankerbaai dus. We varen terug, gooien het anker uit, en pompen de kajak op. Op het eiland Strupö zijn wandelroutes uitgezet, en we doen een groot rondje eiland. 

Er staan wel wat huizen, die voornamelijk als recreatiehuizen gebruikt lijken te worden door mensen uit Stockholm. Maar het ziet er allemaal nog wel heel erg authentiek uit. Mooie wandeling dus. Als
pauze moment Emmy en Peter
we terugkomen bij de steiger waar we de rubberboot en de kajak hebben achtergelaten blijkt dat die steiger best intensief als zwem- en badsteiger wordt gebruikt door de eilanders. Er zit een dame op de steiger die de boten al wat opzij heeft gelegd. Ook later als
we op Skuum een biertje drinken zien we regelmatig iemand uit het dorp komen lopen, en in adamscostuum het water in gaan. Zouden ze de
Strupö

tijden goed op elkaar afstemmen, want we zien nooit twee mensen tegelijk naar de steiger komen. Annelies en ik doen nog even een rondje met de kajak door de baai. Het wordt een rustige avond, de baai is mooi beschut. Zeker als in de loop van de avond de wind draait. 

25 juli Strupö naar Påskallavik. De wind is zuid, dus het wordt opkruisen. Als we tussen de eilanden wegvaren door de vaargeul staat er een vervelende zeegang. We gaan dus maar langzaam vooruit, tot

Röda Gubben Påskallavik
we de ruimte hebben de zeilen te hijsen en af te vallen. Naarmate we dichter bij Oskarshamn komen wordt de zeegang minder, en wordt het zelfs lekker zeilen. Bij Påskallavik valt de Röda Gubben op, ofwel de
Steengroeve, nu museum

oude rode man. Dat is een beeld van een oude man op een eilandje, volgens de historie als grap neergezet door medewerkers van de oude scheepswerf op Nötö. 

Daar is dan wel weer de RGO ofwel de Röda Gubbens Order voor opgericht in 1945, onder andere op initiatief van lokale kunstenaar Arvid Källström. Het beeld op het eiland is een stenen replica. In het RGO park staat op een heuvel een replica , en in een lokaal museum staat nog het originele hoofd.

Påskallavik is een heel lief plaatsje, en kennelijk minder populair bij de zeilers. Dus best rustig in het haventje. Wel zijn de camperplaatsen bij de haven vol. Een beetje onverdiend dat zeilers de haven laten liggen, want het is een prima stopover. We doen een paar wasjes, fietsen naar de oude steengroeve (nu museum). Bekijken de beeldentuin. En bekijken dus het RGO parkje dat aan de oude rode man is gewijd.  

27 juli Påskallavik naar Kalmar. Het plan is eigenlijk om naar Kristianopel te varen, maar als we de brug bij Kalmar naderen draait de wind en wordt het allemaal minder bezeild. Jan stuurt ook al vanaf Skuum een bericht dat doorvaren naar Kristianopel vervelend opkruisen gaat worden.  

Kalmar

We gaan Kalmar in dus. Het is redelijk druk in de haven, maar voldoende ruimte om Skuum en Saga naast elkaar af te meren. 

Eerst naar de Watski watersportzaak. Die heeft gelukkig de goede scharnieren voor de toiletbril. Daarvan was er één op Saga gebroken, en dat is lastig.

We gaan de stad in, en winkelen wat. Lies scoort gele sandalen. Maar het winkelen wordt onderbroken door een stevige regenbui. Terug naar de boot dus, en de toiletbril fixen.

28 Juli Kalmar naar Sandhamn. Dat stukje door de Kalmar sund naar het zuiden hebben we deels motorzeilend kunnen doen, maar eigenlijk vooral veel op de motor. Best een saaie trip dus.

Leenfietsen mee op de pont

Sandhamn (niet te verwarren met Sandhamn op het eiland Sandön in de Stockholm scheren, bekend van de spannende TV serie) is een beetje saaie haven met een grote betonsteiger. Na ons laatste bezoek in 2019 is er wel een zijsteiger met boxen bijgekomen. Prima. De omgeving is leuk, en de
Ytterön

haven heeft voldoende leenfietsen beschikbaar. We fietsen naar het nabij gelegen Torhamn en steken met het pontje over naar het eiland Ytterön. Mooie omgeving. Er dreigt wat regen te vallen maar dat blijft op afstand. Best lekker weer dus. Terug op de boot gaan de Cobb's aan en hebben we een gezellige BBQ met Skuum. 

29 juli : er is ten zuiden van Sandhamn een smalle geul tussen de rotsen naar de scheren bij Karlskrona. We gaan in de loop van de ochtend de haven uit en varen voorzichtig door de smalle en ondiepe geul. De diepte wordt nergens onder de 3 meter, dus als je nauwkeurig stuurt gaat het prima. We gaan voor anker bij Flakskär. Prachtige ankerbaai. En nu echt afscheid van de scheren.

Eind van de middag moet de oostenwind gaan doorzetten, en die willen we gebruiken om de Hanö bocht door te varen. Om 17uur varen we de baai uit. We moeten wel motorzeilen tot ca 22 uur voor we echt wind hebben en de motor uit kan. Om een uur of 11 zetten we een rif zodat we de nacht comfortabel door kunnen zeilen en om beurt kunnen slapen. Op deze breedte wordt het weer gewoon donker tussen 11 en 4 uur. De boot loopt vlot door. We zien een aantal prachtige vallende sterren . Als we in de vroege ochtend onder Simrishamn de bocht omgaan komt de wind van achteren. Dat in combinatie met de stevige zeegang is minder fijn. De zeilen klappen als de boot van de golven af rolt. We laten de zeilen zakken en starten de motor. Niet naar Falsterbo maar de haven bij Ystad in. Morgen verder.

 

 

Trajecten : 

Nynäshamn => Äspärfladen

Äspärfladen=> Broken


Broken => Flisfjärden

Flisfjärden => Stugvik


Stugvik => Västervik

Västervik => Mjölkhamnsflagen

Mjölkhamnsflagen => Påskallavik

Påskallavik  => Kalmar

Kalmar => Sandhamn


Sandhamn => Flagskär


Flagskär => Ystad