De omstandigheden staan bekend als de depressie-trein, wat maar wil zeggen dat de depressies in de duitse bocht en de oostzee elkaar gaan opvolgen. Op de ZeilNoord pagina van Rene Vleut staat het bol van de (on)mogelijkheden om naar Nederland terug te kunnen varen voor de Nederlandse zeilers. Er zijn hele theorieën over hoe in dit soort weersystemen je terug kunt hoppen vanaf Cuxhaven. We hebben nog een paar weken, en hopen dat het over een week of 2 weer rustiger gaat worden op de Noordzee.Maar het maakt wel onrustig om te weten dat de Noordzee de komende 2 weken "op slot" zit voor terugkeer.
![]() |
Sandhamn vissershaven |
De haven heeft wat voordelen, zoals diep genoeg voor SAGA. Maar het is niet meer dan twee grote, niet heel gezellige betonnen steigers ontworpen voor visserschepen, met een opstelplaats voor mobilehomes.
![]() |
Karlskrona marinestad |
![]() |
Fredrikskyrkan |
![]() |
Amiralitetsklockstapeln |
En we lunchen erg lekker.
Terug op de boot valt de zonnebril (op sterkte) van Annelies in het water. Dat is dan weer minder. Maar we hebben de foto nog.
We kijken in de middag naar de weers verwachtingen. Het is nog steeds alles zuidwest wat de klok slaat. Maar in de nacht draait de wind een tijdje Zuid/Zuidoost. Natuurlijk zonde om dat niet te gebruiken. We maken een vaarplannetje om vroeg weg te gaan, de West/Noordwest in de ochtend te gebruiken om de hoek bij Simrishamn richting Ystad te bereiken, en dan eind van de dag de naar Zuid/Zuidoost draaiende wind naar Rostock. Dat luistert nauw, want in de ochtend van 10 augustus draait de wind weer Zuidwest, en stevig.
![]() |
Annelies hier nog met zonnebril |
Voor het donker overleggen we nog of er een 2e rif in het grootzeil moet. Er is een kans op buien met wind in de nacht. Maar ja, de boot loopt zo lekker met 1e rif en een ingedraaid voorzeil.
Tsja, dat was dus iets te nonchalant gedacht. Om een uur of 3 in de nacht komt er een bak wind onder een bui vandaan. De boot versnelt van ca 7 knopen richting de 10 knopen en stuift over de opgezweepte golven. Oeps, dat is wat veel van het goede. De stuurautomaat laat ook nog luid piepend weten dat de krachten te veel worden en we het zelf moeten doen. De boot loeft hard op als de automaat loslaat.
We handelen snel, terwijl we het voorzeil wegdraaien draait de boot iets te ver door en komt de giek ongewild over. Grootzeil ook maar snel naar beneden. Met de motor bij om de boot bestuurbaar te hebben sukkelen we even westwaards terwijl de gillende wind weer afneemt tot normale cijfers. We zetten het voorzeil weer een stuk bij en hopen dat de wind verder afneemt voor we lagerwal de Deense kust aandoen. Op de ZeilNoord FB pagina zag ik de dag ervoor een spreuk langskomen die wel toepasselijk is:
Komt regen voor wind, berg dan de zeilen gezwind.
Komt wind voor regen, daar kunnen de zeilen tegen.
Komt wind voor regen, daar kunnen de zeilen tegen.
![]() |
Stubbekøbing kerk |
Als we Stubbekøbing binnenlopen gaan er net wat boten weg, en is er plaats in een box. Opruimen, douchen en slapen.
De komende 1-2 weken is er weinig kans om naar huis te gaan, dus we kunnen op ons gemak wat gaan zwerven langs de Deense eilanden.
In Stubbekøbing blijven we twee dagen liggen. We doen een wasje, en nadat de automaat op tilt slaat en we enige discussie hebben met de havenmeester over het waarom, doen we er nog één.
Maandag 12 aug zakken we de Grønsund af richting Femø. De wind is hard en zuidwest, en halverwege bedenken we dat de haven van het tegenover gelegen Vejrø beter beschut zal zijn. De hele afstand is maar zo'n 25 mijl, maar als we de bruggen bij Vordingborg voorbij zijn en we uit de beschutting van Falster komen hebben we ook meer golven en komt er aardig wat water over.
Vejrø is een beetje speciaal eiland in het Smallands vaarwater. Het hele eiland is privébezit, met een jachthaven, een hotel en restaurant met nadruk op ecologisch en sustainable.
Het is duidelijk dat deze week de scholen weer begonnen zijn en de vakantie voorbij voor veel Denen en Duitsers.
Als we binnenkomen in Vejrø liggen er maar een paar jachten in de haven. Later in de middag komt er wat meer binnen.
De haven is prima verzorgd, met mooie steigers, luxe douchevoorzieningen. En goede mountainbikes te leen, we hoeven de vouwfietsen niet uit te pakken.
Het is nog lekker zonnig, dus we kiezen een paar fietsen uit voor een rondje eiland. Er is veel te zien ondanks dat het een klein eiland is. O.a. een schitterende kas met groenten en bloemen. En een bordje erbij of we de tomaten willen laten hangen. Op het eiland staan wel veel bramenstruiken, daar kun je wel plukken. Net als vroeger, bramen plukken na een stranddag.
En er loopt erg veel wild rond. We zien veel fazanten, hazen en herten. En een kudde zwarte schapen. De herten zijn niet erg bereid tot poseren. De luxe omgeving met de witte gebouwen doet soms een beetje aan Zuid Afrika denken. Maar dan met minder wijn.
Na de BBQ fietsen we nog even naar het strand om de zon onder te zien gaan.
De vooruitzichten om terug naar NL te varen zijn onveranderd slecht. Dinsdag 13 augustus is regenachtig, dus we blijven een dagje liggen. Vanavond kijken we even verder.
Op de ZeilNoord pagina op facebook wordt druk gediscussieerd over kleine weergaatjes, maar het algemene beeld is dat de komende week naar NL zeilen er gewoon niet in zit als je niet een hele nacht tegen de zuidwester op wilt knokken. Duimen maar dat voor het eind van de maand er een dagje aankomt met wind uit een betere richting.
Morgen misschien naar Spodsbjerg op Langeland. Of niet.
In Stubbekøbing blijven we twee dagen liggen. We doen een wasje, en nadat de automaat op tilt slaat en we enige discussie hebben met de havenmeester over het waarom, doen we er nog één.
Maandag 12 aug zakken we de Grønsund af richting Femø. De wind is hard en zuidwest, en halverwege bedenken we dat de haven van het tegenover gelegen Vejrø beter beschut zal zijn. De hele afstand is maar zo'n 25 mijl, maar als we de bruggen bij Vordingborg voorbij zijn en we uit de beschutting van Falster komen hebben we ook meer golven en komt er aardig wat water over.
Vejrø is een beetje speciaal eiland in het Smallands vaarwater. Het hele eiland is privébezit, met een jachthaven, een hotel en restaurant met nadruk op ecologisch en sustainable.
![]() |
Haven van Vejrø is niet druk |
![]() |
Vejrø collage |

![]() |
Bambi wil niet op de foto |


De vooruitzichten om terug naar NL te varen zijn onveranderd slecht. Dinsdag 13 augustus is regenachtig, dus we blijven een dagje liggen. Vanavond kijken we even verder.
Op de ZeilNoord pagina op facebook wordt druk gediscussieerd over kleine weergaatjes, maar het algemene beeld is dat de komende week naar NL zeilen er gewoon niet in zit als je niet een hele nacht tegen de zuidwester op wilt knokken. Duimen maar dat voor het eind van de maand er een dagje aankomt met wind uit een betere richting.
Morgen misschien naar Spodsbjerg op Langeland. Of niet.