zondag 11 augustus 2019

Augustus 2019 : richting zuidwest

7 augustus : omdat de wind de komende tijd veel uit het zuidwesten zal gaan waaien, en soms hard ook, laten we de zeilplannen meer dan ooit door het weer dicteren.
De omstandigheden staan bekend als de depressie-trein, wat maar wil zeggen dat de depressies in de duitse bocht en de oostzee elkaar gaan opvolgen. Op de ZeilNoord pagina van Rene Vleut staat het bol van de (on)mogelijkheden om naar Nederland terug te kunnen varen voor de Nederlandse zeilers.  Er zijn hele theorieën over hoe in dit soort weersystemen je terug kunt hoppen vanaf Cuxhaven. We hebben nog een paar weken, en hopen dat het over een week of 2 weer rustiger gaat worden op de Noordzee.Maar het maakt wel onrustig om te weten dat de Noordzee de komende 2 weken "op slot" zit voor terugkeer.
Sandhamn vissershaven
We gaan heel vroeg, 5am, uit Kalmar weg om in Sandhamn te kunnen zijn voor de wind in de middag weer harder wordt. Dat is niet het mondaine Sandhamn op Sandön, maar de visserhaven in het zuiden van de Kalmarsund.
De haven heeft wat voordelen, zoals diep genoeg voor SAGA. Maar het is niet meer dan twee grote, niet heel gezellige betonnen steigers ontworpen voor visserschepen, met een opstelplaats voor mobilehomes.

Karlskrona marinestad
Wel staan er op de steiger fietsen te leen, waarmee je naar het dichtbij gelegen Torhamn kunt fietsen. Dat is iets landelijker, met een rommelig haventje, een aanlegsteiger voor de veerbootjes en een terras. Hier eten een overheerlijk ijsje en we kopen we wat Zweeds huisgemaakt gebak. Op de terugweg fietsen we langs de supermarkt en we BBQ-en op de kant. Daarna vroeg de kooi in. Het was niet alleen vroeg dag, maar ook de volgende ochtend willen we vroeg weg naar Simrishamn. De dag begint op 8 augustus mooi, we zetten zeil en varen richting Utklippan. Het is bijna bezeild naar Simrishamn, en Annelies stuurt de boot hoog en snel de goede kant op. Als ik nog even de weerberichten scan, zie ik op de Zweedse weersite dat er s'middag kans is op buien met pieken van >35 knopen wind. Dat is 8beaufort, en niet gezellig. We denken niet lang na, en keren de boot richting Karlskrona. Morgen verder dus.
Fredrikskyrkan
Karlskrona is van oudsher een Zweedse marinestad, met o.a. een grote marinewerf. Als we de scheren bij Karlskrona binnenvaren komen ons dan ook 4 grote marineschepen tegemoet, en wat kleiner spul. Vanaf alle marine schepen worden we netjes gegroet.
Amiralitetsklockstapeln
Goed, zo liggen we dus om 10uur alweer in de haven. In Karlskrona is o.a. een groot marine museum, maar we hebben daar niet veel zin in. Karlskrona heeft een prima centrum, en we maken een rondje. 
En we lunchen erg lekker.
Terug op de boot valt de zonnebril (op sterkte) van Annelies in het water. Dat is dan weer minder. Maar we hebben de foto nog.
We kijken in de middag naar de weers verwachtingen. Het is nog steeds alles zuidwest wat de klok slaat. Maar in de nacht draait de wind een tijdje Zuid/Zuidoost. Natuurlijk zonde om dat niet te gebruiken. We maken een vaarplannetje om vroeg weg te gaan, de West/Noordwest in de ochtend te gebruiken om de hoek bij Simrishamn richting Ystad te bereiken, en dan eind van de dag de naar Zuid/Zuidoost draaiende wind naar Rostock. Dat luistert nauw, want in de ochtend van 10 augustus draait de wind weer Zuidwest, en stevig.
Annelies hier nog met zonnebril
Ook op 9 augustus staan we dus heel vroeg op, en met het eerste schemerlicht varen we Karlskrona uit. Met een mooi tempo gaan we weer richting Simrishamn. Maar als we daar zijn valt de wind wat weg, en draait weer een tijdje zuidwest. We verleggen de koers meer naar zuid. Maar als we ter hoogte van Rønne, Bornholm zijn wordt wel duidelijk dat we achter liggen op het plan, en dat de kans groot is dat we de laatste uren naar Rostock tegen de zuidwestenwind moeten gaan hakken. Een alternatief dat dichterbij ligt is Denemarken. Daar kunnen we in de ochtend wel komen. Dat maar doen dan. Het is te merken dat we niet meer de korte Scandinavische nachten hebben, het is om een uur of 9 alweer donker en pas om 5 uur echt weer licht.
Voor het donker overleggen we nog of er een 2e rif in het grootzeil moet. Er is een kans op buien met wind in de nacht. Maar ja, de boot loopt  zo lekker met 1e rif en een ingedraaid voorzeil.
Tsja, dat was dus iets te nonchalant gedacht. Om een uur of 3 in de nacht komt er een bak wind onder een bui vandaan. De boot versnelt van ca 7 knopen richting de 10 knopen en stuift over de opgezweepte golven. Oeps, dat is wat veel van het goede. De stuurautomaat laat ook nog luid piepend weten dat de krachten te veel worden en we het zelf moeten doen. De boot loeft hard op als de automaat loslaat.
We handelen snel, terwijl we het voorzeil wegdraaien draait de boot iets te ver door en komt de giek ongewild over. Grootzeil ook maar snel naar beneden. Met de motor bij om de boot bestuurbaar te hebben sukkelen we even westwaards terwijl de gillende wind weer afneemt tot normale cijfers. We zetten het voorzeil weer een stuk bij en hopen dat de wind verder afneemt voor we lagerwal de Deense kust aandoen. Op de ZeilNoord FB pagina zag ik de dag ervoor een spreuk langskomen die wel toepasselijk is:
Komt regen voor wind, berg dan de zeilen gezwind.
Komt wind voor regen, daar kunnen de zeilen tegen.

Stubbekøbing  kerk
Bij het eerste daglicht zijn we Møns Klint en Klintholm voorbij. Vanwege de onbeschutte ligging slaan we die haven maar liever over. De wind blijft nog zuid met ca 15-20 knopen als we Denemarken naderen. We lopen zonder problemen het Hesterhoven Dyb aan, tussen de Deense eilanden Møn en Falster. Al snel zitten we in beschutting van het land. Rust in de tent. 
Als we Stubbekøbing binnenlopen gaan er net wat boten weg, en is er plaats in een box. Opruimen, douchen en slapen. 
De komende 1-2 weken is er weinig kans om naar huis te gaan, dus we kunnen op ons gemak wat gaan zwerven langs de Deense eilanden.  

In Stubbekøbing blijven we twee dagen liggen. We doen een wasje, en nadat de automaat op tilt slaat en we enige discussie hebben met de havenmeester over het waarom, doen we er nog één. 
Maandag 12 aug zakken we de Grønsund af richting Femø. De wind is hard en zuidwest, en halverwege bedenken we dat de haven van het tegenover gelegen Vejrø beter beschut zal zijn. De hele afstand is maar zo'n 25 mijl, maar als we de bruggen bij Vordingborg voorbij zijn en we uit de beschutting van Falster komen hebben we ook meer golven en komt er aardig wat water over. 
Vejrø  is een beetje speciaal eiland in het Smallands vaarwater. Het hele eiland is privébezit, met een jachthaven, een hotel en restaurant met nadruk op ecologisch en sustainable. 
Haven van Vejrø is niet druk
Het is duidelijk dat deze week de scholen weer begonnen zijn en de vakantie voorbij voor veel Denen en Duitsers.
Vejrø  collage
Als we binnenkomen in Vejrø liggen er maar een paar jachten in de haven. Later in de middag komt er wat meer binnen. 
De haven is prima verzorgd, met mooie steigers, luxe douchevoorzieningen. En goede mountainbikes te leen, we hoeven de vouwfietsen niet uit te pakken. 
Bambi wil niet op de foto
Het is nog lekker zonnig, dus we kiezen een paar fietsen uit voor een rondje eiland. Er is veel te zien ondanks dat het een klein eiland is. O.a. een schitterende kas met groenten en bloemen. En een bordje erbij of we de tomaten willen laten hangen. Op het eiland staan wel veel bramenstruiken, daar kun je wel plukken. Net als vroeger, bramen plukken na een stranddag.
En er loopt erg veel wild rond. We zien veel fazanten, hazen en herten. En een kudde zwarte schapen. De herten zijn niet erg bereid tot poseren. De luxe omgeving met de witte gebouwen doet soms een beetje aan Zuid Afrika denken. Maar dan met minder wijn. 
Na de BBQ fietsen we nog even naar het strand om de zon onder te zien gaan. 
De vooruitzichten om terug naar NL te varen zijn onveranderd slecht. Dinsdag 13 augustus is regenachtig, dus we blijven een dagje liggen. Vanavond kijken we even verder. 
Op de ZeilNoord pagina op facebook wordt druk gediscussieerd over kleine weergaatjes, maar het algemene beeld is dat de komende week naar NL zeilen er gewoon niet in zit als je niet een hele nacht tegen de zuidwester op wilt knokken. Duimen maar dat voor het eind van de maand er een dagje aankomt met wind uit een betere richting.

Morgen misschien naar Spodsbjerg op Langeland. Of niet.