![]() |
Vejrø luchthaven terminal en airstrip |
We fietsen nog een rondje over het eiland. Onderweg naar de zuidwest punt, waar de landingstrip ligt, komen we nog een paar herten tegen. En héél véél hazen en fazanten. Bij de airstrip voor kleine vliegtuigen (helikopters kunnen natuurlijk naast het restaurant landen) staat een bord met de huisregels en landingsgelden. Een vliegtuigje neerzetten is niet duurder dan een zeilboot afmeren in de haven, nl DKK350.
Maar als je in het restaurant eet, of in het hotel slaapt hoef je de luchthavengelden niet te betalen.
Eind van de dag fietsen we nog even naar het strand voor de zonsondergang. Ook nu zien we weer een hert lopen. Wel nieuwsgiering komt ie nog een paar kijken of we er nog zijn, maar dichterbij komen dan een meter of 2-300 is er niet bij.
![]() |
Femø |
![]() |
Meander legt aan |
Eind van de middag komt de Meander binnen, inderdaad een groot Nederlands schip. De havenmeester helpt aanleggen. Maar na een paar uur komt er een echtpaar binnen met een 28m motorschip. En aan de gebarentaal te oordelen hadden zij de kade gereserveerd, en zijn ze verrast dat de Meander er nu ligt. Maar goed, ook zij vinden een plek, en ook een handjevol duitse jachtjes zoekt een plekje in de boxen.
De weersvoorspelling voor donderdag 15aug is wat grimmiger geworden. Wel zuidenwind, wat we nodig hebben om een beetje leuk naar Spodsbjerg te varen, maar met fikse uitschieters (30-35 kts) in buien. Vooral tussen 10-13 uur. We zetten de wekker dus maar weer vroeg, en varen voor 6 uur uit. Ondanks dat we niet veel zeil op hebben gezet leggen we de afstand naar Spodsbjerg vlot af, en ruim voor 10 uur liggen we in de haven. We liggen nog niet lang vast als de wind verder toeneemt en de regen met bakken uit de lucht komt. Later in de middag wordt het weer droog, en kunnen we wat boodschappen doen en vis halen.
![]() | |
Het weer is minder zomers geworden |
Dus ook op vrijdag 16aug zijn we vroeg op en zetten koers naar Kiel. Bij deze wind is het vrijwel bezeild naar Kiel.
Het weekend wordt weer onstuimig dan wel regenachtig, en begin van de week willen we langzaamaan naar het NordOstsee Kanal, om in Cuxhaven te kunnen zijn als de wind op de Noordzee gunstiger wordt. Nu maar even doorpakken dus. Alleen in het Kieler Fjord moeten we opkruisen, maar al met al een snelle trip. Eind van de middag ligt de boot in Düsternbrook, en zitten wij met G&T's bij de Seebar. In de zon op de terras nog wel. Hetzelfde terras waar we 3 juni aan de G&T zaten op de heenweg.
![]() |
Onder de kuiptent |
In de middag is het droog , en kunnen we de Altstadt in. Het is druk met winkelend publiek. Op de heenreis waren we hier ook, en hebben lekker gelunched bij een asian streetfood restaurantje. Daar komen we nu dus weer terecht.
Omdat we geen haast hebben, blijven we zondag ook in Kiel liggen. Het is nog steeds buiig en we blijven liever een dagje liggen ipv in de regen door het NordOstsee Kanal (NOK) te gaan sturen. Kunnen we nog een keer lekker bij de Asian Sidewalk eten voor we Kiel verlaten. We zien wel op MarineTraffic dat het schutten bij de sluis in Holtenau voor de sportschepen erg lang duurt. Tot wel meer dan 5 uur!
Maandag 19 augustus worden we vroeg wakker, om half 6. Een blik op de tablet leert dat er drie zeeschepen uit het NOK komen en geschut worden om de Oostzee op te gaan. Dat kost normaal een uurtje doorlooptijd. En er komen ook drie zeeschepen van de Oostzee af die richting sluis gaan. Die zullen ongeveer tussen half 7 en 7 uur de sluis ingaan dan, waarna de sport mee kan schutten. Als er plaats is. Het ziet er niet druk uit met zeilboten. Opstaan dus, de boot klaarmaken en zorgen dat we tussen half 7 en 7 uur voor de sluis liggen. Zo gedaan, en om 8 uur varen we het NOK op. We willen naar Rendsburg, naar de RVR verenigingshaven aan de Ober-Eider. We hebben geen haast om aan de Elbe te komen, we kunnen pas eind van de week comfortabel naar huis varen. Dan wordt oostenwind verwacht.
![]() |
Ander perspectief op het NOK |
Mooi, en om half 12 liggen we aan de steiger van de RVR. Beetje het stadje bekijken, boodschappen doen.
Dinsdag is het aardig weer, dus we pakken de fietsen uit. Al jaren varen we door het NOK, en zien wandelaars en fietsers langs het kanaal. Nu gaan we zelf eens een stuk langs het NOK fietsen. En door het fietstunneltje bij Rendsburg onder het kanaal door. Helaas is de zwevende pont onder de spoorbrug buiten gebruik nadat die in 2016 op een vrachtschip is gebotst. Of andersom. Er komt een nieuwe maar die is voorlopig nog niet klaar.
We fietsen zo'n 15km langs de zuidoever naar Breiholz, eten een wafel in de Kaffee und Biergarten, en via het veerpontje gaan we via de noordoever weer terug. Op die manier is onze nieuwsgierigheid naar hoe het kanaal vanaf de wal wordt ervaren weer voldoende geblust.
Als we terugkomen in de haven zijn twee nederlandse Dehlers aangekomen die we beiden kennen. De Oceans4 en de Sailia. Om 5 uur zitten we op het terras van de haven ervaringen uit te wisselen. En we horen nog eens over de NordArt kunst expositie in Rendsburg. Kortom, we gaan de volgende dag nog niet verder, maar we gaan eerst de NortArt expositie bekijken. En die is indrukwekkend.
Hieronder een kleine impressie, met dank aan Wilma en Nico voor de tip :
We zijn nu van plan om donderdag 22 augustus het kanaal af te varen naar Brunsbüttel. Dan vrijdagochtend met de stroom mee de Elbe af naar Cuxhaven. En vrijdagavond of zaterdagochtend de Duitse Bocht door naar Vlieland of Terschelling. We vieren mijn verjaardag weer eens op de Noordzee, dat is vaker gebeurd.
Dan hebben we nog een weekje om een nieuwe thuishaven te vinden, de boot op te ruimen en weer aan het landleven te wennen. Maar zover is het nog niet, er wordt nog een zomerse week voorspeld eind augustus.