zaterdag 5 januari 2019

Februari 2018 : op zoek naar een nieuwe boot

In 2017 hebben we samen met Henk de Dehler 39SQ AZUL verkocht die we vanaf 2013 gezamenlijk in bezit en in gebruik hebben gehad.
AZUL in 2013 aan de rots bij Ängholmen, Zweden
We willen de tijd nemen om een andere boot te zoeken. Witte romp, zeker geen donkerblauw meer vanwege het poetsen. En geen teakdek meer vanwege het onderhoud.
Een redelijk snelle boot, type cruiser-racer. Ca. 12 meter lengte. Met zijn 2-en goed te varen.

We zoeken op internet op Yachtworld en andere bootjes sites. We bekijken meerdere boten, vliegen naar Glasgow om een Dehler 41CR te bekijken, en naar Hamble om een X-40 te bekijken.
Tot een advertentie met een Norlin 41 regelmatig terugkeert bij ons zoeken. Het type boot kennen we we niet, de ontwerper Peter Norlin wel. De foto's en de beschrijving zijn niet erg duidelijk en we vragen bij de Nederlandse partner van de Zweedse makelaar gegevens op. Na wat bellen en vraag&antwoord besluiten we maar  eens te gaan kijken in Lysekil. Dit is het hart van de Zweedse jachtbouw, de Orust regio waar de werven van Hallberg Rassy, Malö, Vindö, CR yachts e.d. te vinden zijn.

Op 17 februari 2018 vliegen we naar Göteborg. In Valbodalen treffen we Arne Apelmans. De eigenaar van de kleine Zweedse werf  die de serie van 14 Norlin 41's gebouwd heeft. En dit exemplaar voor zichzelf heeft gebouwd. We zien de boot, we zien de werf. We laten de klassieke lijnen van het Peter Norlin ontwerp op ons inwerken. Arne vertelt over de aanpassingen die hij voor zijn eigen boot heeft bedacht. En we zijn best onder de indruk van dit Zweedse maatwerk.
Arne legt uit

De boot blijkt tussen 2004 en 2010 weinig gebruikt te zijn. Een paar maanden per jaar in het water, en verder in de loods. En vanaf 2010 staat ze in de verwarmde loods op de werf, te wachten tot Arne weer tijd heeft om te gaan zeilen.
Arne vertelt over de materialen die gebruikt zijn bij dit schip. De aanpassingen om makkelijk single/dual handed te zeilen. Het kielontwerp van Bruce Farr van dit exemplaar (Arne heeft o.a. Farr 65 pilothouse jachten gebouwd in zijn werf, en had goed contact met Bruce Farr). Het klassieke teak interieur. De hoogstaande technische afwerking. We worden gaandeweg erg blij van deze boot.
Annelies is ook enthousiast over de boot
We gaan dus onderhandelen. Dat duurt maanden. Er moeten BTW issues worden opgelost. Koersschommelingen tussen Zweedse kronen en euro's spelen een rol. We willen zaken aan de boot veranderd hebben die we het liefst door de Arne op de werf in Zweden laten uitvoeren. Het wordt een complex verhaal.
Samen met Joeri Saly, onze Nederlandse makelaar, lossen we uiteindelijk alles op. We sluiten de koop, en beginnen aan het plan om de boot te gaan halen.

Voor ons is het meteen een boot met een verhaal. Een sage. Een naam hebben we dus ook al. SAGA.