zondag 13 januari 2019

Juni 2018 : de Zweedse scherenkust

De eerste week van de vakantie is alweer voorbij, en we hebben definitief besloten om over Denemarken en het Nord Ostsee Kanal (NOK) terug te varen in plaats van over Zuid-Noorwegen en de Noordzee. We hebben simpelweg nog te weinig mijlen met SAGA gemaakt, en willen de boot eerst beter leren kennen met dagtochten en meer beschut vaargebied.
Vanaf Gullholmen gaan we dus in de richting van Marstrand. Er is weinig wind, dus we motoren met een rustig gangetje naar het zuiden. Het eerste stuk langs Orust slingert langs rotsen en eilandjes, we houden de kaart bij de hand en strepen de boeien stuk voor stuk af. Voorbij Saltö komen we meer in open water, maar het brengt niet meer wind. De motor blijft aan. Zeiltechnisch valt er niet veel over te zeggen maar we genieten van het mooie landschap waar we doorheen glijden.
Als we ook Tjörn achter ons laten steken we de Marstrandfjord over naar het doorgangetje bij Marstrandsön. In Marstrand willen we even langs de Volvo Penta dealer om VP koelvloeistof te halen. De motor heeft onderhoud gehad voor we weggingen, en kennelijk zat er nog ergens wat lucht in het koelsysteem wat het vloeistof niveau is wat laag. In Hamburgsund en in Valbodalen hebben we ook al geprobeerd om koelvloeistof te halen, maar de Volvo Penta dealers zijn kennelijk niet open op momenten dat wij langs komen.
Marstrand ligt er rustig bij
In Marstrand gelukkig wel. Nou ja, ze zijn ook dicht maar gaan over een half uur weer open. Terwijl Annelies boodschappen gaat doen bij de Co-op naast de VP dealer, ga ik me melden bij de werkplaats. Met de factuur van het recente motoronderhoud kunnen we bepalen welke vloeistof erin zit (de groene) en we vullen het reservoir bij voor we verdergaan. We liggen aan de steiger van de werf. Het is bijna windstil en zomers warm, dus we nemen er rustig de tijd voor. Helaas, er moet een boot uit het water en we liggen in de buurt van de kraan. Dus of we over een kwartiertje weg willen wezen.
Voor diesel moeten we ergens om de hoek zijn, maar we hebben geen zin meer en willen verder naar een ankerplaats. Het wordt tijd voor een drankje op het voordek, zeg maar.
We verlaten Marstrand weer snel, en via het smalle Albrektssunds kanal  varen we naar het eilandje Högö. Daar liggen SXK boeien waar we aan vast willen maken voor de nacht. Van Arne hebben we een SXK boeien vlaggetje meegekregen, zodat we als SXK lid gebruik van de boeien kunnen maken.
Helaas, alle 4 de boeien zijn bezet. Slechts 1 van de Zweedse boten voert een SXK boeienwimpel, dus even overweeg ik te vragen of deze schippers wel lid zijn, of anders even plaats willen maken. Maar ach, leven en laten leven, dus we kijken op de kaart naar een geschikte plaats voor de nacht in de buurt. Källö-Knippla lonkt, daar zijn we in 2013 en 2016 ook geweest, en is ons goed bevallen. Maar het is een mooie avond om ons anker eens uit te proberen, dus we varen naar Utkäften, een ankerbaai aan de zuidkant van Klåverön.

Er liggen al wat boten met hekanker uit aan de kant, en enkele boten voor anker dieper in de baai. We vinden een mooie plek. Met de wireless afstandsbediening laat Annelies het anker zakken. Als we zeker zijn dat het anker hapt, kunnen we op het voordek naar de zakkende zon kijken. Met een G&T erbij gaat dat nog veel beter.


Morgen vroeg gaan we anker op, en willen we koers zetten naar Denemarken.