woensdag 7 juni 2023

Juni 2023 : Noorwegen aan boord van Lyrics

Eind Mei gaan veel zeilende vrienden naar de Oostzee, voor een paar maanden of korter. Jan en Emmy met Skuum, waarmee we vorig jaar veel samen hebben opgetrokken in o.a. de Hoge Kust, Nico en Wilma met de Oceans4, Jaco en Madeleine met Piacere, Marjo en Richard met Seabreeze, samen met Heleen en Bert met Svan. 

Helaas hebben we dit jaar geen 3 maanden vrij, en zit een rondje Oostzee er niet in. 

Berend is ook al even onderweg met de 65 voet Lyrics (#Lyrics_sailing). Soms met Kirsten, of met chartergasten of met vrienden. Afgelopen winter hadden we Berend besproken dat het leuk zou zijn een periode mee te varen. Nu hebben we plannen gemaakt om in Trondheim voor 3 weken aan boord te gaan en naar de Lofoten te zeilen. Berend neemt in die periode geen chartergasten mee. 

Tegen de gewoonte in dus niet zeilen met Saga. Maar wel naar het noorden van Noorwegen. Dat was al even een bucketlist item  van ons.

Lyrics
1 juni vliegen we met de middagvlucht naar Trondheim. In de ochtend heb ik nog gewerkt, om 12 uur gaan de laptops dicht, en eind van de middag zijn we op de luchthaven in Trondheim. Berend ligt in Brekstad vlak bij Trondheim.
Helaas is het merendeel van de bagage achtergebleven in Amsterdam (Schiphol heeft nog steeds te weinig medewerkers in de bagagekelder?), dus met alleen de handbagage nemen we de trein naar de stad. Aansluiting op de snelle veerboot naar Brekstad is krap, 3 minuten. Maar het treinstation is naast de ferry terminal, en met een bescheiden sprintje halen we net de ferry. En een uurtje later zijn we in Brekstad. 

Lyrics is niet te missen, en Berend staat al te zwaaien op de kade. Tot onze verrassing spreekt een man voor het hotel ons in het Nederlands aan. Het blijkt dat op de nabijgelegen luchtmachtbasis Ørland flystasjon veel Nederlandse militairen zijn gelegerd. Oefeningen, en misschien ook wel preventief tegen de Russische dreiging. Er wordt o.a. op zee gepatrouilleerd, en F35 Tomcats vliegen vanaf deze basis.

Mayday

De volgende dag wordt besteed aan boodschappen doen, de 2 outdoorwinkels bekijken en vooral wachten op de bagage. 

Intussen knalt een mayday alarm uit de speaker van de VHF. Er slaat een veerboot alarm voor de haven vanwege brand op een sportvissersboot. De helikopter vanaf de luchtmachtbasis is er binnen een paar minuten, De veerboot ligt ernaast, en ook de ambulanceboot rukt uit. Gelukkig loopt het goed af. De twee opvarenden van de vissersboot worden overgebracht naar de wachtende ambulance op de wal, maar zien er ongeschonden uit. En het motorbootje wordt door een bijboot van de ferry naar de haven gesleept. 

Kjeungskjaeret

Stuurhuis
Pas in de avond wordt de bagage per koerier gebracht. Dus 3 juni vertrekken we vanuit Brekstad. Het is koud, winderig en soms met wat regen. In Noorwegen hebben ze duidelijk het memo nog niet gekregen dat de lente is begonnen. Thermotruien aan, muts op en handschoenen aan als we op het dek moeten zijn. Maar gelukkig heeft Lyrics een ruim stuurhuis en goede kachels. Dus bijsturen kan binnen in de warmte. 

We beginnen met een paar mijl hakken tegen de wind en de stroom in. Je merkt meteen dat de Lyrics met haar ruim 42 ton makkelijker door de golven duwt dan een gemiddeld zeiljacht, als de gang er eenmaal in zit. Gelukkig kunnen we na een uurtje afbuigen en een zeil zetten. We varen langs de mooie Kjeungkjaeret vuurtoren naar open zee. Er staat een stevige swell. Soms kunnen we in de beschutting van eilandjes varen. Met de dikke 5bft die er staat maken we goede voortgang, en eind van de dag zoeken we plek voor de nacht. Dat wordt Seterbrygge. We worden bij het vastmaken op de steiger geholpen door Rune Saether (I own this place) die de uitbater is van de kroeg, de vakantiehuisjes en de bootverhuur.

Seterbrygge
Alles blijkt hier te draaien om de sportvisserij. Als we na de pasta puttanesca nog even in de kroeg gaan kijken zit een gezelschap van Noren en Tsjechen aan tafel. De Noren zijn Rune, zijn broer en nog een local, en voor de rest Tsjechen die al jaren hier blijken te komen in de zomer. We krijgen nog een demo visfileren als er een paar vissers met een mand kabeljauw aankomen. En daarna heeft de broer van Rune zijn accordeon gehaald, en mogen we meezingen! Met de teksten op de telefoon wordt het een grote karaoke. 

4 juni : Berend begint de dag met het wisselen van een dieselfilter. Daarvoor was een wrench nodig die we even konden lenen van de accordeon spelende broer. Na ontbijt gooien we weer los. De wind is niet al te sterk, en er staat nog een stevige zeegang. Dat is een lastige combi die zorgt voor invallende zeilen. Na een uurtje zetten we koers naar de eilanden voor de kust om tussen de eilandjes door te gaan varen. Plat water!

Met de plotter bij de hand varen we van doorgangetje naar doorgangetje. Mooi is dat. Eind van de dag zijn we Rørvik voorbij. Berend kijkt nog even naar de Formule1, dus gelukkig hadden we goede ontvangst. Max wint weer.

Als de wind inzakt en het zicht steeds minder wordt, varen we nog tussen een paar mooie eilanden door en kiezen een ankerplek bij het eiland Leka. Een mooie kleine baai bij het plaatsje Husby. Prima beschut. Tijd voor een voedzame maaltijd. Het wordt chili con carne. 

Als we 5 juni wegvaren van de Husbysjøen is het niet warmer maar wel droger dan de dag ervoor. Met een 10kts schijnbare wind blijft Lyrics met 5 knopen varen en kan de motor uitblijven. De hengel wordt in stelling gebracht. Na een kwartiertje hangt er al een vis aan, maar helaas verliezen we die ook weer. 

Torghatten
We zetten koers naar Brønnøysund.

closeup

Voordat we Brønnøysund bereiken komen we langs de Torghatten berg, met het beroemde gat in de berg. 

 

Of in ieder geval beroemd in Noorwegen. Als we langsvaren is het gat in de berg nog niet te
zijn, wel de hiking trails die naar boven lopen en een paar wandelaars die onderweg zijn. Pas als we er voorbij zijn gevaren en omkijken zien de het gat. 

Bij het naderen van Brønnøysund zien we de Hurtigruten veer-/cruiseboot om de hoek komen.

Hurtigruten bij Brønnøysund
Veel Noorser dat dit gaat het niet worden, dus we pakken telefoons om foto's te maken. Dat ziet de bemanning van de Hurtigruten boot ook, en als ie naast ons is dreunt zijn scheepshoorn als groet. 

Vlak voor Brønnøysund ligt een brug, en op de Navionics kaarten van de boordplotter en de tablet wordt als hoogte 30m aangegeven. Als ik op de Navionics kaart op mijn telefoon kijk zie ik 27m als hoogte. Nu is de mast van Lyrics 26m zonder antennes, dus dat maakt het spannend. Gelukkig past het. 

Brønnøysund dieseldock
In Brønnøysundblijven we niet lang, even diesel tanken en boodschappen doen bij de Mega Co-op. En wijn bij de Vinmonopolet. 

Noorwegen heeft een staatsmonopoplie op de verkoop van alkohol >4,75%, dus wijn kun je alleen in een Vinmonopolet kopen. Na het tanken varen we verder. Zeilen wordt het niet meer, de motor is aan. Op de kaart zien we een mooie ankerplek bij het eiland Rødøya. En inderdaad, als we binnenvaren ziet het er schitterend uit. Aan de noordkant een grote berg, en aan de zuidkant grijze rots en bomen. Her en der wat (weekend)huizen, maar we zien geen mensen.

Rødøya

Het anker gaat in de grond aan de zuidpunt van de baai, en voorzichtig vaart Berend achteruit om een achterlijn aan een boeitje vast te maken. Er wordt vrijwel geen wind verwacht, dus zo ligt Lyrics veilig en beschut.

Prachtig, we drinken een G&T in de kuip. Totdat het echt te koud wordt en we de beschutting van het stuurhuis opzoeken. Vanavond hamburgers.

6 juni, als we opstaan is het nog steeds grijs en koud.

Buiten koud, binnen warm

Die temperatuur is niet vreemd, want op de bergen om ons heen ligt nog gewoon sneeuw. De wind is zwak. Als we de
baai uitvaren en de boot op koers is gaan we weer snel naar binnen in de warmte.
Het Noorse koninklijke jacht Norge komt ons tegemoet varen, met een kustwachtschip als begeleiding. Prachtige boot, een koning waardig. We zwaaien wel, maar of de Noorse koning Harald V terugzwaait kunnen we niet met zekerheid zeggen. We nemen voor het gemak maar aan van wel.

Koning Harald V vaart een rondje

Sandnessjøen marina

Na de nautische kennismaking met Koning Harald V zetten we koers naar Sandnessjøen. Even wat verse spullen halen in de plaatselijke Rema, en de droppot aanvullen. We kijken even aan of we hier ook de nacht willen doorbrengen, maar het stadje heeft ook weer niet heel veel te bieden. We zien nog wel een viswinkel, en halen gerookte zalm met peper. Lekker.

Dalsvågen ankerbaai

Kortom, we maken plannen voor een mooie ankerplek in de buurt, en gooien de lijnen weer los. 

Een paar mijl verder gaat het anker in de grond in de  Dalsvågenbaai aan de zuidoost kant van het eiland Dønna. Heel erg mooi. Watervalletje naast de boot, besneeuwde bergtoppen in de verte. Er breekt een zwak zonnetje door.

Tijd voor een G&T en een toastje gerookte zalm. What's not to like

7 juni : De volgende ochtend is het nog steeds koud en regenachtig. Er staat wel een stevige ZW wind, dus die moeten we wel gebruiken. We halen het anker op, varen de baai uit, zetten zeil en duiken de beschutting van het stuurhuis weer in. De warmelucht kachel lijkt wat kuren te hebben, maar nadat Berend de foutcode tabel van de kachel erbij neemt komen we erachter dat de backup accu waar de kachel op zit geladen moet worden. Daarna hebben we weer warmte in de boot en varen lekker warm naar Vikingen eiland. 

Arctic Monument op Vikingen eiland

Daar staat het Arctic Monument, dus met andere woorden, WE ZEILEN DE POOLCIRCEL OVER!! 

Over de poolcircel

Dat is wel een mijlpaal. We leggen de boot stil, offeren een borrel aan Poseidon, en drinken zelf ook een drankje. Fotomomentje.


Holandsfjord


Prachtig. Na een korte pauze hijsen we de zeilen weer en varen verder richting Svartisen. Deze gletsjer komt dicht bij de fjord, dus dat wordt een mooie tusenstop onderweg naar Bodø. Naar de gletsjer toe kan op verschillende plekken, en wij kiezen voor Holandsfjord.

Voor ons vaart nog een zeiljacht de fjord in.

Engen Brygge en Svartisen

Als we bij Engen Brygge aankomen ligt dat jacht al aan de steiger. We kijken nog even of we in het Holandsvika kunnen ankeren, maar dat is minder geschikt. 

We varen terug naar Engen Brygge, en maken vast. Het blijkt een keurig steigertje, met stroom en water op de steiger. En een stuk of 30 mountainbikes op de kant voor gasten. Prima geregeld. 

Morgen gaan we de gletsjer van dichtbij bekijken.   

8 juni, na uitslapen & ontbijt spreken we de havenmeester op het dock. Berend regelt het havengeld en de

fietshuur, en we kunnen op pad naar de gletsjer. We zien die gletsjer natuurlijk al liggen vanaf dat we gisteren kwamen aanvaren, maar het is nog wel een paar kilometer fietsen. En dan nog een mooie hike naar de rand van de gletsjer. Het doel van de ochtend is genieten van de hike, en natuurlijk ijs uit de gletsjer halen voor een G&T. 

De weg naar de start van de hike is al mooi, en we hebben mazzel. Het is volgens de havenmeester de eerste droge, mooie dag in een maand tijd voor de hike. Uitzichten onderweg over het bergmeertje en het fjord zijn schitterend. 


De rotsen zijn verraderlijk, en als ze nat zijn best glad. Overal komen kleine stroompjes water naar beneden dus we letten vooral goed op om je schoenen op droge stukken rots neer te zetten om niet weg te glijden. De klim omhoog is zo'n 1,5 uur, en wordt aangegeven met blauwe strepen op stenen. De route eindigt in de buurt van de gletsjer bij een bord die nog eens het gevaar aangeeft (vallende stenen en afbrekende stukken ijs van de gletsjer). Het laatste stuk mag je zelf uitzoeken en vooral op je eigen risico. OK dan.

Als we na wat creatief klauterwerk onze weg vinden , en de rand van de gletsjers bereiken "oogst" Annelies ijs. En we maken foto's natuurlijk. Daarna is het tijd voor G&T met vers ijs (voor de lunch, nou ja, moet kunnen). We gaan wel even een klein stukje terug om in de luwte te kunnen zitten. Er mag dan wat zon zijn, maar de noordenwind is nog behoorlijk fris.
Na de G&T break gaan we in een uurtje weer naar beneden. Inmiddels zijn er meer wandelaars aangekomen, die onderweg naar boven zijn. De één in een betere conditie dan de ander.

Onderweg naar Meløy

Op de Lyrics terug eten we nog even lunch en vertrekken naar een ankerbaai bij Meløy op een paar uur varen. Als we voor anker liggen kunnen we in de luwte in de kuip nog even napraten. Wat een top dag. 

Morgen naar Bodø.






 

 

Tracks: 


Trondheim/Brekstad naar Seterbrygge


Seterbrygge naar Husby


Husky naar Rødøya

Rødøya naar Dønna

Van Dønna naar Svartisen

Svartiset naar Meløy