maandag 24 mei 2021

Mei 2021 : Aarzelend begin van het nieuwe seizoen

SAGA in de takels in Monnickendam
De winter is gebruikt voor wat onderhoudsklussen aan SAGA. 

Om te beginnen is de boot op de kant gegaan in Monnickendam om de keerring op de saildrive te vervangen. Niet zozeer lastig om te doen ( dat doet Jan Dijkman met zijn team gelukkig), maar wel wat planning betreft. SAGA moest naar Monnickendam, dus uit de winterstand, en over de Gouwzee. Die is in de winter nog ondieper dan anders, en ik kwam heen én terug dan ook bijna vast te zitten in de vaargeul. Begin maart is het nog niet zo druk met takelen bij Waterland, dus de boot kon een paar uur in de portaalkraan blijven hangen terwijl Hessel de saildrive repareert.

Marc in de mast
Hessel en Jan hebben goede kijk op wat er met de motor moet gebeuren. Het spruitstuk (elleboog) van de uitlaat bleek ook aan vervanging toe. Ook dat meteen gedaan. Maar de uitlaat zelf was ook minder aan het worden. SAGA mocht dus in April nog een keer op herhaling voor nieuwe verstuivers, nieuwe uitlaat en kleppen stellen. Als de waterstand in het Markermeer iets omhoog is gekomen.
In de tussentijd heeft Marc een nieuwe windsensor in de mast geschroefd en een nieuwe kabel door de mast betrokken. Helaas bleek de bestaande windklok niet meer van plan om een duurzame relatie met de nieuwe sensor aan te gaan. Na 30seconden gebeurt er iets op het SimNet/N2k netwerk waardoor het hele signaal van de sensor wegvalt. Uiteindelijk, na vele uren zoeken en proberen, bellen met B&G, en het opnieuw aanleggen en configureren van het N2K netwerk gooien we de handdoek in de ring. De plotter geeft wel de windinformatie, de nieuwe windsensor in de mast werkt, en het wordt goedkoper om een nieuwe windklok te kopen dan om door te gaan met zoeken. 

Rondje NH

Verder hebben we een nieuwe kachel in de boot geschroefd. De nieuwe Planar/Autoterm was niet duurder dan een revisie van de Eberspächer. Alleen bleek de Planar bij montage wel een centimeter hoger te zijn waardoor een nieuwe plek voor de kachel gevonden moest worden. En dus de uitlaat van de kachel ook moest worden verplaatst. En daarna moest de kacheluitlaat ook worden vervangen omdat de bestaande uitlaat na al dat werk niet meer gasdicht bleek. Al met al wel een klus (en € dus). Maar goed, we hebben wel weer warmte aan boord.   

Mooi voorjaarsweer

Met onze aandacht nog helemaal bij onderhoud kwam buurman Ed met de vraag of we meegingen met een rondje Noord-Holland. Vier boten, lang weekend rond Koningsdag. Goed idee.

Een goed moment om de focus weer van onderhoud naar varen te verplaatsen.  Dus samen met El Nino , Piacere en Mare Vista varen we vanuit verzamelhaven Hindeloopen via Kornwerd, Den Helder en IJmuiden een rondje "tegen de klok in". 

Van Volendam naar Hindeloopen is ouderwets aan de wind opkruisen. En het is nog best fris op het water. Het is het eerste lange weekend dit seizoen (als je de maandag erbij neemt) en dat is te merken aan de drukte op het IJsselmeer. Ook Hindeloopen is behoorlijk druk, en het is goed dat we bij de havenmeester een paar dagen ervoor al kade ruimte hebben gereserveerd. Mare Vista ligt al aan de kade. Met de 4 boten kunnen we 2 aan 2 liggen.

Eind van de middag arriveren Piacere en El Nino ook. Het plan is dat we de volgende ochtend redelijk vroeg vertrekken. Het is opkruisen naar Kornwerd, maar na de sluis is het bezeild richting Oudeschild/Den Helder. En stroom mee. We gaan dan ook met mooi tempo het Wad over richting Den Helder. In de marine jachthaven is het een stuk minder druk dan op het IJsselmeer. We leggen de boten aan kopsteigers neer, dat is makkelijk voor de BBQ vanavond. Voor het zover is gaan we eerst Den Helder "ontdekken". Voor ons is het iig redelijk nieuw gebied. Ik (Peter) ben met vriend Berend in 2017 wel eens in Den Helder geweest, ook een rondje NH met een J/92s, maar toen niet veel meer gezien dan de haven. Nu dus iig een rondje sightseeing langs het Nieuwe Diep en het Willemsoord.
Ed, Jaco en Annelies

Het is nog volop Corona-tijd, dus de restaurants en musea etc zijn gesloten voor bezoek. Het marine museum moet dus even op betere tijden wachten, en ook de befaamde Blauwe Hap van de KMJC is niet beschikbaar. Visrestaurant Neptunus is ook een optie voor een volgende keer. Wel lopen we langs het openlucht deel van het Marine museum, met de Brug van Hr.Ms. De Ruyter en de onderzeeboot Tonijn. Op het terrein van de oude rijkswerf is ook een hoop leuke horeca te vinden. Meer iets voor hogere temperaturen. 

Tijd voor de steigerborrel en BBQ, op en naast MareVista en Piacere. We brengen de meegebrachte salades en het bbq vlees een beetje bij elkaar. Intussen is het wel oppassen dat de meeuwen er niet met de spullen vandoor gaan.

El Nino
De plannen voor de volgende ochtend worden ook gemaakt,  en dat is redelijk simpel. Als het tij om 9uur begint willen we buiten de haven zijn. Er wordt weinig wind verwacht, dus we hebben het volle tij nodig om in IJmuiden te komen. Dan door naar Amsterdam Marina en Loetje. Ook deze 3e dag hebben we weer prima weer. En omdat we windje mee hebben is het een stuk minder koud. Ook een stuk minder wind in de zeilen, dus soms valt het tempo iets terug. Maar als we dichter bij IJmuiden komen neemt de wind ook weer toe, en uiteindelijk komen we met een stevige wind IJmuiden binnenzeilen. Ed hijst op het Noordzeekanaal zelfs nog de zeilen. In de marina kunnen we met de 4 boten weer netjes naast elkaar liggen, en we verzamelen op het achterdek van MareVista voor de borrel. Inmiddels is Heleen ook gearriveerd, zij vaart een dagje mee, terug naar Volendam. De middag is snel om met borrelen, eten halen bij Loetje (Biefstuk Bali en friet) en naborrelen. 

De laatste dag varen we weer terug naar thuishavens resp. Enkhuizen, Monnickendam en Volendam. Met heel weinig wind maar wel een lekker zonnetje. Het seizoen is weer begonnen. 


Binnenhaven Marker Wadden


 

Mooi zeilweer op Markermeer

 

 

Het wordt dus wel weer tijd om SAGA terug naar de zomerhaven te brengen, dus naar Makkum. Het Hemelvaartweekend is daar een mooie gelegenheid voor. Annelies wil voor we het Markermeer verlaten nog een keer naar de Marker Wadden, dus we plannen Volendam-Marker Wadden-Stavoren-Makkum. Heel relaxed. 

Hemelvaartsdag 13 Mei is het prachtig weer. Lekker windje en we kruisen op naar het Markerwad.  Nu moet ik zeggen dat ik niet veel sympathie had voor een opgespoten zandvlakte die hoogdravend Marker Wad wordt genoemd. Weinig Wad met sterke getijden en droogvallende zandplaten. Veel ronkende praat.

Chartersteiger Markerwad
Observatiehut Lepelaar

Maar toch bleek de Markerwadden een mooie plek voor een overnachting. En op een mooie Hemelvaartsdag waren we niet de enigen die er zo over dachten. De binnenhaven lag smiddags al redelijk vol, en ook aan beide zijden van de haveningang lagen boten voor anker. Natuurmonumenten beheert het gebied, en bij inchecken bij de havenmeester krijg je een kaart waar je wel /niet mag lopen ivm broedende vogels. 

De driemaster Abel Tasman vaart groepen natuurliefhebbers heen en weer, en als we het eiland gaan verkennen voelen we ons dan ook een beetje kaal zonder verrekijker en/of camera met telelenzen op een driepoot. We kennen ook niet alle vogels.

Motorschip Scapa
De sfeer op het eiland is wel prima op zo'n zonnige dag, dus tijd voor een drankje. Als we teruglopen naar de boot, belt Berend dat hij met  Scapa in de buurt en en onderweg naar het Marker Wad.
Sundowners op het strand

De haven is inmiddels redelijk vol. Aan de chartersteiger spreek in de schipper van de Abel Tasman en de havenmeester. De Abel Tasman gaat over een half uurtje terug naar Lelystad, en komt pas de

Marker Wadden anchorage
Scapa
volgende ochtend half 11 terug. En geen probleem als Berend de Scapa vlak voor de Abel Tasman neerlegt. Als de boot ligt kan het borreluur beginnen. We maken een maaltijd van wat we in de gezamelijke koelkasten hebben. Een prima dagje!

Buiten de haven liggen inmiddels veel boten voor anker. Rubberbootjes op het strand en groepjes borrelende zeilers. Als het niet zo fris was zou je je in de Caribe wanen. 

 

De volgende dag is de zon ver te zoeken. Berend vaart terug richting A'dam/Aalsmeer, en wij gaan richting Noord. Eerst langs Ino, die we hebben ontmoet op zijn Contest Argos in Estland/Finland, en na de koffie richting Stavoren. We hebben daar met Tjimka afgesproken. Het is met de noordenwind wel een tijdje opkruisen naar Stavoren, dus als we er zijn leggen we de boot vast, doen de kachel aan, en is het Apéro met Tjimka benedendeks!