zaterdag 8 augustus 2020

Augustus 2020 : Richting huis

2 augustus : Kappeln was een mooie stopover tussen de Kleine Belt en het Kieler Fjord.
Kappeln by night
Boot concert
We lunchen aan de kade bij een visrestaurant,  en fietsen nog wat in de omgeving. Eind van de dag worden we door de buurman getracteerd op jaren 60 songs vanaf zijn kuip en voorplecht. De sfeer is heel gemoedelijk en loom.
In de avond schijnt de volle maan op de Schlei en op de brug. 

3 augustus: Na het ontbijt varen we de Schei af, terug naar zee. Het kleine haventje bij het Lotseninsel aan de Schleimünde ziet er in het voorbijvaren ook erg leuk uit, maar is nu in vakantietijd ook heel erg vol.
Lotseninsel Schleimünde
De wind is heel licht, maar de boot blijft in beweging. We hoeven vandaag ook niet heel ver. De motor gaat uit en we glijden langs Damp en de Eckernförde, richting Kieler fjord. Het plan was om daar te ankeren, en we hoorden van de Skuum en de Anak Mas dat zij dat ook van plan waren. Maar als we langs de ankerplaats komen, is het nog vroeg in de middag. Er draaien een paar zeiljachten voor de sluis, en er ligt een vrachtschip in de sluis te schutten van NOK naar zee. Dat zal dus niet lang duren voor we de sluis in kunnen. We halen de zeilen naar binnen, sturen Skuum een bericht dat we doorvaren, en als we 20min later bij de sluis aankomen kunnen we direct naar binnen.
Alte Levensauer Hochbrücke over het NOK - Nord Ostsee Kanaal

Het is maar een uurtje varen naar de Flemhudersee, dus daar ankeren we voor de nacht.
Flemhudersee aan het NOK
De Flemhudersee is een zijtak/meertje naast het kanaal. We zijn in gezelschap van een handvol nederlandse jachten en een paar Duitsers en een Deen. Daarmee is de ankerplek goed vol. Buiten het met gele tonnen omgeven ankergebied mag er niet geankerd worden. Mogelijk omdat je dan pal voor de zwemsteiger van de naturistencamping ligt. Er zijn ook hele brede meerpalen, maar die lijken alleen geschikt voor boten korter dan 9 meter, en die varen hier niet veel. Een nederlandse zeiler probeert het 15 minuten lang met zijn Hallberg-Rassy, maar vaart dan weer weg en gooit zijn anker uit.
Flemhudersee in de ochtend
De ankerplek is fantastisch  beschut, en daardoor draaien de boten wat in de windstilte rond in verschillende richtingen. De Denen naast ons draaien hun boot van ons weg en gooien een hekanker uit om onze boten uit elkaar te houden. De volgende ochtend blijkt dat niet handig gedaan, want ze zitten aan de grond op een ondiepte. Nadat moeder en zoon op de giek gaan zitten en de boot iets scheef komt, komt de boot weer los.
Wij gaan ook weer verder richting Elbe.
Skuum en Saga
We zijn vroeg genoeg, dus we motoren met gezapig tempo het kanaal af. Eind van de middag zijn we bij het stadshaventje van Brunsbüttel, en maken vast. Een uurtje of 1,5 later komt ook Skuum aanvaren, en een biertje later ook Anak Mas.
Saga op de Elbe
De volgende ochtend is de kentering van het tij op de Elbe heel vroeg (geen zin om zo vroeg op te staan dus), en we spreken af pas ca half 8 naar de sluis te gaan. Dan moet er nog voldoende stroom staan op de Elbe. Als ik om kwart over 7 met een espresso in de kuip sta zie ik al wat jachten voor de sluis ronddraaien. Jan komt ook de kuip van de Skuum in, en we besluiten snel los te gooien en mee te schutten. De bemanning van de Anak Mas gaat ook mee, en we ronken met de drie Nederlandse boten de haven uit naar de sluis. Een paar minuten later liggen we in de sluis en gaan de deuren dicht. Dat was heel snel!
Ook het schutten gaat vlot, en half 8 gaan de zeilen omhoog en varen we de Elbe af naar Cuxhaven. Het gaat hard. De wind is vlagerig tussen 16 en 20 knopen, en de bootsnelheid zit zelfs met een rif in het grootzeil dan ook tussen 7-8 knopen. Met de Elbe stroom erbij zien we 11,9 knopen grondsnelheid, dus om half 10 draaien we al een box in, in Cuxhaven. De dag hebben we nog voor ons. We lummelen wat, lopen een rondje door de stad, eten een ijsje, en gaan naar het stadstrand aan de Elbe. sAvonds eten we met z'n zessen op het terras van het havenrestaurant en nemen we onze planningen voor de thuisreis door. We waren van plan om donderdag met het middagtij naar de Noordzee te gaan, maar Jan verwacht dat we in de ochtend wat meer zeilwind hebben. Met het eerste daglicht weg. Klinkt ook goed. Dat doen we dus, en dat pakt goed uit. Al snel kunnen op de Elbe de zeilen omhoog en varen we richting Noordzee.
Achter ons komen steeds meer boten naar buiten, en met de paar boten voor ons tellen we al gauw 20 zeilboten richting Nederland. Het is super weer, warm en zonnig, en de wind is dan weer voldoende, en dan weer wat te weinig. Tot de avond kunnen we 50% zeilen en 50% motorzeilen. Bij het Borkumriff windpark zien we veel bruinvissen. Dan is de wind eruit, en motoren we de nacht in. Zeilen is leuker, maar dit is wel heel ontspannen.
We varen rustig de nacht in
Theo en Margot slaan met Anak Mas af naar Borkum. In de vroege ochtend varen we met Skuum het Wad op. Verschillende jachten gaan naar Vlieland, maar we vinden het daat veel te druk in deze Corona tijd.
We varen door naar Kornwerd. Het schutten duurt even vanwege de zomerdrukte,  en de charters worden eerst geschut.
Wachten bij de Kornwerd sluis
Daarna de pleziervaart. Als we de sluis door zijn, ankeren we buiten Makkum. Bijna thuis.
Tijd om even bij te slapen. Het is bloedheet buiten, en bijna windstil. Als we door de wekker na een paar uur wakker worden duiken we snel het IJsselmeer in voor verkoeling. Eind van de middag komt Skuum langszij, openen we de wijn, en steken we BBQ aan. De vakantie is bijna voorbij, maar nog niet helemaal!


Laatste nachtje op het IJsselmeer